István, a király
István, a király
/Mondd, te kit
választanál?/
István, a király...Az előadás,
amit szerintem senkinek sem kell bemutatnom. Végigkísért nem egy generációt. 35
év, 7 rendező, 8 színpad, több száz résztvevő művész. Szörényi Levente zenéje
és Bródy János szövege, amiket nagyszüleink, szüleink a mai napig dúdolgatnak,
és egy nagyon erős családi és történelmi helyzet, ami meghatározta országunk
jövőjét. Ez mind 2018-ban újra színpadra lett állítva a Budapesti
Operettszínház keretein belül, először Baján, majd a fővárosban. Szeptember
23-án én is átélhettem azt a katartikus élményt, amit a szüleim. Ezzel remélem
meghozom minden velem egykorú fiatal kedvét, hogy megismerje a darabot. Mert
ezt tényleg kár lenne kihagyni. Következzen a beszámoló.
A történet szerint Géza fejedelem
halála után fia, István örökölné a trónt. De a régi hagyományt és örökösödési
módot előhozva Koppány akarja a trónt, és döntése mellé támogatást is kap.
István a német lovagok segítségével stabilizálni tudja jövőbeli hatalmát, de
érzi, a harc elkerülhetetlen nagybátyjával szemben. Ezenkívül megjelenik
Koppány tiszta szívű és hitű leánya, Réka is, aki új érzéseket kelt az ifjú
királyban...Istvánnak egyszerre kell küzdenie a családon és az országon belüli
békéért, és választania kell. És ezzel feláldoznia...Vajon hogy dönt?
Első körben a szerzőkről
beszélnék. Szörényi Levente zenéje és Bródy János szövege teljes egészében változatlanul hangzanak el az
előadásban. Úgy érzem, sok mindent nem kell róla írnom, legendás az összes dal
a rockoperából, fülbemászóak, néhány dal még egy igazi tombolós rock koncerten
is megállná a helyét. A 35 év alatt először most kapott lehetőséget egy női
rendező a darab színpadra állítására, aki nem más volt, mint Székely Kriszta. Kriszta 2015-ben
végzett a Színművészeti Egyetemen rendezői szakon, és azóta kétszer is volt
alkalma rendezni az Operettszínházban. Nevéhez köthető a Kreatív kapcsolatok és a Kékszakáll
című előadások. A látottak alapján nagy reményeket fűzök Krisztához, mert merész,
újszerű megoldásokat és döbbenetes pillanatokat láthattam a színpadon. De még
fontos megemlítenem a két koreográfust, Bodor
Johannát és Lénárt Gábort, akik
brutális koreográfiákat alkottak. A néptánctól kezdve a modern táncokig mindent
felvonultattak a darab alatt, a tömegjelenetek még egy komoly plusz erőt és
energiát adtak a műnek. Cseh Renátó,
díszlettervező a monumentalitást fogta meg, mint vezérfonalat. Hatalmas alakos
angyal és félig ember-félig szarvas volt a két fő elem a díszletben. Ezenkívül
két összetolódó ajtó állt a színpadon, amik együtt, a darabhoz híven egy
keresztet formáltak meg. Utolsóként pedig egy pár szót a Pattantyus Dóra jelmezeiről. Székely Kriszta nyilatkozta, hogy
kortalanná próbálta alkotni a darab külsőségeit, hisz István története
bármelyik időben jelenség lehet. Így volt ez a jelmezek terén is. Sok véleményt
olvastam, hogy nem voltak jól megoldva. Kissé féltem is ezek után, vajon én
hogy fogom ezt látni. Úgy gondolom, egyáltalán nem zavart. Szeretem a korhű
jelmezeket, de olyan sok "modernitás" nem jelent meg a ruhákban. Inkább
letisztultnak és kifejezőnek nevezném. Nem találtam "pizsamaszerűnek"
a nép ruháját, és még a rózsamintás zakók se zavartak, hogy miért, arra majd később
kitérek. Összefoglalva: nem veszített az értékéből így a darab.
Az első szereposztást tekinthettem meg vasárnap
este, jobbnál jobb nevek ismertették meg velem tüzetesebben a történetet.
István szerepében Kocsis Dénest
láthattam. Ahogy telnek az évek, egyre jobban fedezem fel, és csodálkozok rá
Dénes tehetségére.
Nem véletlen, hogy az utóbbi időkben ennyi címszerepet
kapott, nagyon megállja a helyét bennük. A játékéban éreztem azt a
jellemfejlődést, ahova a fiatal, először még tapasztalatlan és bizonytalan
István nagy királyként megérkezett. A dalok sem okoztak neki nehézséget,
mindegyik hibátlan volt. Koppány szerepében az operett világából a szerep
kedvéért visszatérő Dolhai Attila
tündökölt. Először furcsállottam, mikor ő kapta a szerepet, hiszen előtte csak
István dalokat hallottam tőle. De nagyon jól állt neki a "hite"
mellett kiálló, keményen küzdő, maszkulinum szerep. Még egy plusz pont, ahogy
Koppány dalával megnyitotta a második felvonást, szívesen lettem volna azután a
csapatában.
A három nagy női szerepben Polyák
Lilla, Gubik Petra és Maros Bernadett tündökölt. Polyák
Lillától még nem láttam ilyen amazontermészetű karaktert, mint Sarolt. De
nagyon jól állt neki, ehhez remekül passzolt kissé karcos hangszíne is. Gubik
Petra Réka szerepében kihívásokat kapott, Sebestyén Márta gyönyörű hangja után
ő szólaltatta meg Koppány lányát. Rengeteg frazírral gazdagított népdal hatású
szólókat kapott, de jól oldotta meg az "akadályokat." Nagy öröm volt
számomra hosszú idő után Maros Bernadett nevét főszerepben láthattam, ő
alakította Gizellát, a német királylányt, István feleségét.
Tisztán énekelt a
Dénessel való duettben. Szólójában úgy vélhettük, sok problémája akad a
politikával. Mégis erős lelki támaszt nyújtott férjének a darab végén, mikor a
királyjelölt azt hitte, minden széthullik körülötte.
Asztrik főpap
szerepében Homonnay Zsolt volt
látható, hangja monumentalitásával tényleg olyan volt, mintha betöltötte volna
egy templom egész terét. Gömöri András
Máté Vecellin, a német lovag szerepében mutathatta meg magát. Habár olyan sok dalt nem kapott,
bepillantást nyerhettünk német akcentusába, amivel még nagyobb hitelességet
kapott a szerepe.
Akikről mindenképp szót kell ejtenem, azok a három
magyar főúr, akiket olyan kiváló színészek jelenítettek meg, mint Langer Soma, Pálfalvy Attila és Kiss
Zoltán. Az ő figurájuk tényleg olyan volt, akikkel még a jelenünkben is
olykor-olykor belebotolhatunk. A köpönyegforgató, képmutató alakok, akik ott
keresik a javukat, ahol lehet és ezért bármilyen üzletre képesek. Itt vissza is
térnék a cikk elején lévő gondolatomra, amikor is a jelmezekről nyilatkoztam. A
legtöbb negatívumot az ő ruházatukról olvastam. Szerintem zseniális jellemrajza
volt karakterüknek. A virágmintás zakó találóan tükrözte a komolytalanságukat,
a túlzó „divatosság” a köpönyegforgatásukat- a mellé állunk, aki hatalmon van.
Az elegáns irattartó táska próbál komolyságot sugallni, de megfelelő takarást
is biztosít. Állandó hármasuk tükrözi a gyávaságukat.
További szerepekben feltűnt még Dancs Annamari, Faragó Alexandra és Fekete-Kovács
Veronika, mint Koppány igen vonzó feleségei, Angler Balázs és Horváth Dániel, mint Regősök, Miklós Attila
Pázmányként és Imre Roland Hontként.
Akiket még külön ki szeretnék emelni, az néhány stúdiós, akik amellett, hogy igazán
ügyesen megcsinálták a tömegjeleneteket és a könnyűnek nem nevezhető
koreográfiákat, még hatalmas dobokat is megszólaltattak. Így még külön
gratuláció jár Tassonyi Balázsnak, Soós Máténak és Braga Nikitanak. De természetesen az összes stúdiós és táncos is
hatalmas gratulációt érdemel.
Nagyon hosszú ideje vártam, hogy
láthassam ezt a legendás magyar művet, és nem csalódtam. Sőt, azt kell
mondanom, hogy habár számos amerikai és más külföldi feldolgozásokat is láttam
már különböző színházakban, de ez áll most az első helyen. Döbbenten és lenyűgözve
figyelem a Broadway jobbnál jobb feldolgozásait a tehetséges színészekkel és
táncosokkal, hatalmas díszletekkel és effektekkel. De nincs annál jobb érzés,
mikor a saját országom darabjait nézem. Amikor az Abigélt volt lehetőségem
megtekinteni, akkor is azt éreztem, hogy Kocsák
Tibor és Miklós Tibor zenéjével
igazán ki tudott teljesedni Szabó Magda regénye, és hasonlóan éreztem a Lady
Budapest-nél is. Az István, a király nem csak egy színdarab. Egy érzés, ami
történelmileg és emocionálisan is megmozgat minket. Mikor a darab végén még
együtt a Himnuszt is elénekeltük, ott voltam igazán büszke arra, hogy magyar
vagyok és ilyen zseniális magyar kulturális műveket ismerhetek. Így okkal
csordult ki nem is egy könnycseppem. Lesokkolt, meghatott és boldoggá tett ez
az élmény, amit én, mi, nézők állótapssal jutalmaztunk. És úgy érzem, nem ez
volt az utolsó alkalom, biztosan többször fogom megnézni ezt a csodát.
Tehát már az előbb leírtak miatt
is ajánlom minden velem egykorú társamnak az István, a király-t. Mert elhiszem,
hogy szép és csili-vili a modern világ. De egyszer meg kell nézni ezt az
előadást, mert a miénk, és így nem csak a kulturális tudásuk gazdagszik, de
remélem a morális tudásuk is. És higgyék el: ez is tud akkora élményt adni,
mint egy vicces videó a Youtube-on. Sőt, még nagyobbat.
Köszönöm, hogy elolvastátok a
cikkemet, ha tetszett, akkor lájkoljátok, osszátok meg ismerőseitekkel, és ha
szeretnétek még hasonlóakat olvasni, böngésszetek bátran a Zsöllye blog egész
felületén.
Tudom, már rég volt a Színházak
Éjszakája és a Broadway Fesztivál, de arról is készülök egy cikkel, és számos
új előadást és régi kedvencet fogok megtekinteni a közeljövőben, amikről majd
szintén hírt adok.
Addig is látogassatok színházat,
amihez nagyon jó szórakozást kívánok!
Kányi Csenge Emese
Megjegyzések
Megjegyzés küldése