Fejsze a kézben - Lizzie - musical

Fejsze a kézben

/Lizzie – musical/

„Igaz történet alapján.” – erre az egyre mondatra mindenki biztosan felkapja a fejét, ha filmet vagy színházi előadást néz. Különösen, ha a horror műfajából való. Szépen lassan végigfut a hátán a hideg, és megvan rá az esély, hogy aznap kisebb szorongással fekszik le az ember aludni. Megrémíti őt a gondolat, hogy amit a vásznon vagy a színpadon látott, az nem a fantázia terméke, hanem megtörtént eseten alapul. Valaki a való világban képes volt erre a szörnyű tettre. Ez nincs másképp Lizzie Borden esetében sem, aki a 19. századi, amerikai bűnügyi történelem fontos alakja. Történetét több alkalommal megfilmesítették, sőt, a Massachuetts állambeli Fall Riverben, ahol a Borden-lányok éltek, házuk a mai napig panzióként üzemel. Színpadi változata pedig hat ország, több mint hatvan városában, öt nyelven is felcsendült már, 2021. október 31-én (igen frappáns módon Halloween napján) Budapesten ünnepelte magyarországi ősbemutatóját a RAM Színházban. 



A musical középpontjában nem csak maga az ügy áll, hanem annak előzményei, indítékai, illetve az azt követő tárgyalás is. Az első felvonásban aprólékos részletgazdagsággal rajzolódik ki, mi vezetett odáig, hogy Lizzie Borden meggyilkolja édesapját és annak nejét. Több pszichológiai és szociológia faktor fúziója okozta a kis Lizzie megőrülését és merényletét. Szokták mondani, hogy az ember nem születik eredendően gonoszként, hanem bizonyos hatások által válik azzá. Ez különösen igaz a bűnözőkre és gyilkosokra. Címszereplőnk, a fiúnak várt Lizzie Andrew Borden, aki biológiai neme miatt nem kapta meg egy gyermeknek járó szeretetet és törődést. Lizzie és nővére, Emma fiatalon elveszítették édesanyjukat, akinek helyét gyorsan átvette egy mostoha. A második feleség mesterien manipulálta édesapjukat, olyannyira, hogy a két lányt az apjuk végrendeletéből is ki akarta zárni. Emellett Andrew Borden rövid pórázon fogta gyermekeit, még felnőtt nő létükre sem, vagy csak nagyon nehezen hagyhatták el a családi fészket. Nem véletlen, hogy a kis Lizzie az otthon melege helyett rideg börtönt látott viszont a házban. Egyetlen búvóhelye a pajta volt, ahol barátnőjével, Alice-el és gerléivel lehetett, amelyek a szabadság és a felszabadulás metaforájaként szolgáltak.

Ezt az érzelmi és mentális változást hangosították ki a rockos hangzású dalok segítségével, melyek hol melodikusak, hol erős érzelmektől túlfűtöttek voltak. A hangzás erősítette a díszlet mögött megbúvó zenekar, akiknek sziluettje sokszor a házban kísértő árnyként is funkcionáltak.

A RAM Színház színpadi törvényszerűsége miatt minimális díszlettel dolgozott az előadás. Fő díszletegységként szolgált a rendezői jobbon található emeletes, lépcsős faemelvény, amely a Borden-házhoz tartozó pajtaként szolgált. Bár a díszletelem stabilan állt, teljes mértékben átjárható volt. Ezenkívül mobilis díszletdarabok voltak jelen a színpadon, kerekes rácsok, amelyek hol kerítésként, hol börtönrácsként szolgáltak. Illetve egy vitrin és egy kisméretű kád alkotta a díszletet. A világítástechnikának köszönhetően a színpad mindig más fényben létezett, főként a piros, a lila és a kék színek váltakozásával játszottak.

A színészeket tekintve teljes mértékben a nők vették át az uralmat. Kardffy Aisha Lizzie-je fokozatosan metamorfizál szorongó, zárkózott lányból gyilkossá. Nővére, Emma Faragó Alexandra személyében, mint egy kisördög Lizzie vállán manipulálja őt végzetes tetteire. Grubits Blanka Bridget „Maggie” Sullivan-je hol tudatlanul, hol tudatosan asszisztál az eseményekben, annak ellenére, hogy a Borden-házban megfosztották nevétől, így identitásától is. Gadó Anita Alice-ként a naiva szerepét tölti be, aki próbál társaságot nyújtani az elveszett Lizzie-nek, de jó szívénél már csak az igazságérzete a nagyobb, ezért nem hagyhatja, hogy Lizzie megússzon egy kettős gyilkosságot. A különböző mellékszereplőket, így Lizzie és Emma apját, annak feleségét és édesanyját táncosok jelenítették meg, akik főként a kortárs tánc elemeivel közöltek, mondhatni szellemekként léteztek a színpadon.



Az előadást valamelyest interaktívvá tették az alkotók, ugyanis mi, nézők, vagyis az esküdtszék dönthettünk arról, vajon Lizzie bűnös vagy ártatlan. A mi döntésünktől függően alakult ki az előadás végkifejlete.

A korabeli közvélemény egyetért abban, hogy Lizzie Borden bűnös volt, de a rendőrök kezdeti hanyagsága miatt és tárgyi bizonyítékok hiányában nem tudták a lányra bizonyítani a bűntettet. Ez egy érdekes perspektívája lehetett volna még az musicalnek, de ettől független egy kerek előadást kaptunk. A Lizzie musical ékes példája annak, hogy a különböző negatív hatások miatt hogyan lehet egy teljes tisztalelkű és ártatlan emberből is fenevad.

2022.11.01.                                                                                                                         Kányi Csenge 


Forrás: 

Nyomozói hanyagság miatt úszhatta meg a híres fejszés gyilkosságot Lizzie Borden. mult-kor.hu. https://mult-kor.hu/nyomozoi-hanyagsag-miatt-uszhatta-meg-a-hires-fejszes-gyilkossagot-lizzie-borden-20180711

Képek: Filter Produkció 



Megjegyzések

Népszerű bejegyzések