Fejsze a kézben - Lizzie - musical
Fejsze
a kézben
/Lizzie – musical/
„Igaz történet alapján.” – erre az egyre mondatra mindenki biztosan felkapja a fejét, ha filmet vagy színházi előadást néz. Különösen, ha a horror műfajából való. Szépen lassan végigfut a hátán a hideg, és megvan rá az esély, hogy aznap kisebb szorongással fekszik le az ember aludni. Megrémíti őt a gondolat, hogy amit a vásznon vagy a színpadon látott, az nem a fantázia terméke, hanem megtörtént eseten alapul. Valaki a való világban képes volt erre a szörnyű tettre. Ez nincs másképp Lizzie Borden esetében sem, aki a 19. századi, amerikai bűnügyi történelem fontos alakja. Történetét több alkalommal megfilmesítették, sőt, a Massachuetts állambeli Fall Riverben, ahol a Borden-lányok éltek, házuk a mai napig panzióként üzemel. Színpadi változata pedig hat ország, több mint hatvan városában, öt nyelven is felcsendült már, 2021. október 31-én (igen frappáns módon Halloween napján) Budapesten ünnepelte magyarországi ősbemutatóját a RAM Színházban.
A
musical középpontjában nem csak maga az ügy áll, hanem annak előzményei,
indítékai, illetve az azt követő tárgyalás is. Az első felvonásban aprólékos
részletgazdagsággal rajzolódik ki, mi vezetett odáig, hogy Lizzie Borden
meggyilkolja édesapját és annak nejét. Több pszichológiai és szociológia faktor
fúziója okozta a kis Lizzie megőrülését és merényletét. Szokták mondani, hogy
az ember nem születik eredendően gonoszként, hanem bizonyos hatások által válik
azzá. Ez különösen igaz a bűnözőkre és gyilkosokra. Címszereplőnk, a fiúnak
várt Lizzie Andrew Borden, aki biológiai neme miatt nem kapta meg egy gyermeknek
járó szeretetet és törődést. Lizzie és nővére, Emma fiatalon elveszítették
édesanyjukat, akinek helyét gyorsan átvette egy mostoha. A második feleség
mesterien manipulálta édesapjukat, olyannyira, hogy a két lányt az apjuk
végrendeletéből is ki akarta zárni. Emellett Andrew Borden rövid pórázon fogta
gyermekeit, még felnőtt nő létükre sem, vagy csak nagyon nehezen hagyhatták el
a családi fészket. Nem véletlen, hogy a kis Lizzie az otthon melege helyett
rideg börtönt látott viszont a házban. Egyetlen búvóhelye a pajta volt, ahol
barátnőjével, Alice-el és gerléivel lehetett, amelyek a szabadság és a
felszabadulás metaforájaként szolgáltak.
Ezt
az érzelmi és mentális változást hangosították ki a rockos hangzású dalok
segítségével, melyek hol melodikusak, hol erős érzelmektől túlfűtöttek voltak.
A hangzás erősítette a díszlet mögött megbúvó zenekar, akiknek sziluettje
sokszor a házban kísértő árnyként is funkcionáltak.
A
RAM Színház színpadi törvényszerűsége miatt minimális díszlettel dolgozott az
előadás. Fő díszletegységként szolgált a rendezői jobbon található emeletes,
lépcsős faemelvény, amely a Borden-házhoz tartozó pajtaként szolgált. Bár a
díszletelem stabilan állt, teljes mértékben átjárható volt. Ezenkívül mobilis
díszletdarabok voltak jelen a színpadon, kerekes rácsok, amelyek hol
kerítésként, hol börtönrácsként szolgáltak. Illetve egy vitrin és egy kisméretű
kád alkotta a díszletet. A világítástechnikának köszönhetően a színpad mindig
más fényben létezett, főként a piros, a lila és a kék színek váltakozásával
játszottak.
A
színészeket tekintve teljes mértékben a nők vették át az uralmat. Kardffy Aisha
Lizzie-je fokozatosan metamorfizál szorongó, zárkózott lányból gyilkossá. Nővére,
Emma Faragó Alexandra személyében, mint egy kisördög Lizzie vállán manipulálja
őt végzetes tetteire. Grubits Blanka Bridget „Maggie” Sullivan-je hol
tudatlanul, hol tudatosan asszisztál az eseményekben, annak ellenére, hogy a
Borden-házban megfosztották nevétől, így identitásától is. Gadó Anita
Alice-ként a naiva szerepét tölti be, aki próbál társaságot nyújtani az
elveszett Lizzie-nek, de jó szívénél már csak az igazságérzete a nagyobb, ezért
nem hagyhatja, hogy Lizzie megússzon egy kettős gyilkosságot. A különböző
mellékszereplőket, így Lizzie és Emma apját, annak feleségét és édesanyját
táncosok jelenítették meg, akik főként a kortárs tánc elemeivel közöltek,
mondhatni szellemekként léteztek a színpadon.
Az
előadást valamelyest interaktívvá tették az alkotók, ugyanis mi, nézők, vagyis
az esküdtszék dönthettünk arról, vajon Lizzie bűnös vagy ártatlan. A mi
döntésünktől függően alakult ki az előadás végkifejlete.
A
korabeli közvélemény egyetért abban, hogy Lizzie Borden bűnös volt, de a
rendőrök kezdeti hanyagsága miatt és tárgyi bizonyítékok hiányában nem tudták a
lányra bizonyítani a bűntettet. Ez
egy érdekes perspektívája lehetett volna még az musicalnek, de ettől független
egy kerek előadást kaptunk. A Lizzie musical ékes példája annak, hogy a
különböző negatív hatások miatt hogyan lehet egy teljes tisztalelkű és ártatlan
emberből is fenevad.
2022.11.01. Kányi Csenge
Forrás:
Nyomozói hanyagság miatt
úszhatta meg a híres fejszés gyilkosságot Lizzie Borden. mult-kor.hu. https://mult-kor.hu/nyomozoi-hanyagsag-miatt-uszhatta-meg-a-hires-fejszes-gyilkossagot-lizzie-borden-20180711
Képek: Filter Produkció
Megjegyzések
Megjegyzés küldése