Egy zseni élete és halála - Mozart! musical a Veszprémi Petőfi Színházban
Egy
zseni élete és halála
Mozart!
/Veszprémi
Petőfi Színház/
Michael
Kunze és Lévay Szilveszter Mozart!
musicalje 1999-ben mutatkozott be a Bécsi Színházban. Első magyar nyelvű
bemutatójára 2003-ban került sor Kerényi Miklós Gábor rendezésében, amely az
1996-os Elisabeth után a második
Kunze-Lévay szerezte sikerdarabbá nőtte ki magát. Az előadás a pesti teátrumban
egészen 2014-ig futott. 2022-ben Veszprémben, a Petőfi Színház színpadán
született újjá a muzsikuszseni története Somogyi Szilárd rendezésében.
A
budapesti előadás struktúrájához képest néhány változtatással gazdagodott a
musical, ugyanis a híres dallamok mellett 4 új dallal is kiegészült a történet.
A dalok sorrendjét tekintve pár apró módosításra került sor: Schikaneder Csak egy csipetnyi ész című dala a
második felvonás helyett már az első felvonásban helyet kapott. Az előadás
pedig a Mozart, Mozart finálé helyett
az Árnyékdal reprízével zárult. Somogyi
Szilárd rendezői koncepciója végig középpontba tartotta Mozart karakterét, lelki
világát és a többi karakterrel való viszonyát. De emellett kiemelendő Mozart és
a hozzá kötődő figurák kölcsönös akció-reakció mozzanatai is, ahogyan egyszer
Mozarttól függött mindenki más, máskor pedig fordítva. A színpadi eszközöknek
köszönhetően végig nyomon követhető volt a címszereplő vadul lobogó
szenvedélyes jelleme és tehetsége, örök gyermekiessége, hol a munka iránti
megszállottsága, hol züllött fenegyerek élete.
Somogyi
Szilárd félig historizáló, félig modern világot álmodott meg az előadásban,
ahol a jelmezek terén a klasszicista jegyeket mutató kosztümök és parókák
mellett megjelentek a mai divatnak megfelelő ruhadarabok (pl. az első
felvonásban Mozartot pufi fehér télikabátban láthatjuk). Különösen kiemelendő a
Weber család ruhái, amelyek mintha egy second-hand bolt árui lennének, ezzel is
mutatva a Weber család csicsás ruhákba öltöztetett lelki szegénységét és
kegyetlenségét. A jelmezek terén megjegyzendő a maszkok használata is, az
előadásban több alkalommal is, illetve a fináléban is a pestisjárványban
használatos madárcsőrös bőrmaszkban jelentek meg az előadók, talán árnyakként
vagy Mozart közelgő végzeteiként. A színházi látványt tekintve egy átjárható,
több elemből felépülő mobil díszletet terveztek, amely összeilleszthető és
szétválasztható. A beépített lépcsőknek köszönhetően a szereplők fel-le tudtak
rajta mozogni, mászni, amely egy újabb szintre emelte az előadás dinamikáját. A
díszlet a színpadon igencsak sok helyet foglalt el, kevesebb üres sík tér állt
a szereplők rendelkezésére. Ez egy olyan megoldást szült, hogy csupán egy 6 fős
tánckar kapott helyet a színpadon, így a színészek még egy feladattal
gazdagodtak, ugyanis számos alkalommal jelentek meg táncosként.
Somogyi
Szilárd a veszprémi színészek mellett számos budapesti színészt is
foglalkoztatott az előadásban, hasonlóan a 2019 decemberében megrendezett Titanic musicalhez. Mozart árnyékolt és
többdimenziós karakterét Nikita Braga, a Pesti Broadway Stúdió nemrég végzett
növendéke alakította, aki elsősorban Mozart féktelenségét,
temperamentumosságát, játékosságát mutatta meg, hatalmas amplitúdóval bírt,
ezzel prezentálva a karakter minden mélységét és magasságát, a zsenialitás és
az őrület határán táncolva. Tudatosan vezette végig a szerep lelki változásait,
egészen a mélypontig, ahol kisemmizett művészé vált, mégis örökre nyomot
hagyott élete szereplőiben. Horváth Dániel Colloredo hercegérsek szerepében az
ész és a puszta racionalitás megtestesítőjeként a felfoghatatlan próbálta
felfogni, mindhiába. Az ebből származó dühe és irigysége miatt gyűlölte
Mozartot, ám titkon csodálta őt szelleméért és tehetségéért, amely felett ő nem
képes uralkodni. Csak olaj volt a tűzre Mozart pimaszsága, amely miatt a
hercegérsek sokszor egzisztenciális létbizonytalanságba sodorta a zeneszerzőt.
A cselekmény végére mégis megkapta, amit akart: mocskos módon lenyúlta Mozart
utolsó alkotását, hogy aztán a saját neve alatt adja ki, ezzel megkapva a hőn
vágyott csodálatot. Cservenák Vilmos Leopold Mozartként a szigorú és
elvárásokkal teli apatípust vitte színre, akinek lénye mögött a megóvás és a
fia iránti szeretet dominált. Sosem tudta teljesen megérteni gyermekét, mégis
annyira vigyázott rá, amennyire képes volt.
Mozart
életében a szeretetet és a támogatást a nők jelentették: Szederjesi Teodóra
Waldstatten bárónője patrónaként vezette útján a fiatal tehetséget, kapukat és
lehetőségeket tárva fel előtte, hogy minél jobban kibonthassa szárnyait.
Horváth Csenge Nannerl-je végig csöndben meghúzódott a háttérben, öccse
árnyékában felnőve, ám ezt soha nem rótta fel, hisz mindig a legjobbat akarta
neki. Kardffy Aisha Constanze-ként hasonlóan rögös életúton ment végig, mint
művészférje: fiatalon beleszeretett Mozartba, támogatta őt, elnézte neki minden
botlását. Ő sohasem alkotott, csupán múzsának és háztartásbelinek maradt meg,
amelyre ráment fiatalságának minden gyönyörű éve. Ezzel a játékával Aisha a
naivából tragikát varázsolt, amely egy nehéz női sorsot hordozott magában.
A
veszprémi Mozart! musical jól tükrözi
azt a világot, amelyben Wolfgang Amadeus Mozart élt: a felvilágosodásból való
kiszakadás, a racionalizmus ledöntése, az arányos és szabályos formák
eltűntetése. Mozart állandó harcban állt korával, hogy valami újat és
innovatívat hozzon be. Egy természetadta
lángelme volt, aki nem békült ki a társadalom szabályaival, állandó
identitáskeresésben élt. Nem értették meg őt sohasem igazán: lehet megvetésből,
de lehet, hogy félelemből. Olyan probléma ez, amellyel a mai fiatalok is
küzdenek, és amelyre gyakran az elzárkózás a válasz. Pedig mindig nyitottnak
kell lenni az újra, hogy világunk és eszményünk fejlődhessen.
Képek forrása: https://www.petofiszinhaz.hu/
Megjegyzések
Megjegyzés küldése