Interjú Pányik Tamással
"Mindent meg kell
tenni ahhoz, hogy valaki színházi emberré váljon!"
Interjú
Pányik Tamással
Pányik
Tamás színházi pályáját 18 évesen a Budapesti Operettszínházban kezdte. Tavaly
július óta szabadúszóként dolgozik, szerves tagja volt az augusztusban
bemutatott Titanic musicalnek. Jelenleg
is segédkezik a Szabadság vándorai
című előadásban. Május 17-én pedig bemutatásra került az első általa rendezett
darab, a Stephen Dolginoff szerezte Izgass
fel! című thriller musical. Biztos úton halad afelé, hogy kiváló rendező
váljon belőle. Vele beszélgettem rendezésről, egy társulat összetartó erejéről
és az Izgass fel!-ről. Köszönöm Tominak,
hogy elfogadta a meghívásom! Fogadjátok nagy szeretettel Pányik Tamást!
Csenge: Mikor döntöttél úgy, hogy színházzal szeretnél foglalkozni?
Tamás: 8-9 évesen tudatosult bennem,
amikor megnéztem a Rómeó és Júliát a
Budapesti Operettszínházban. De rengeteg jártam színházba, 17-18 évesen
előfordult olyan is, hogy heti 3-4 alkalommal mindig máshol néztem előadást.
Először színész szerettem volna lenni, de végül ez átalakult, kezdtem azt
érezni, hogy a rendezésben jobban érezném magam.
T.: Jelenleg rendezőasszisztens
vagyok, de haladok azon az úton, hogy rendező legyek.
Cs.: A színháznak miért pont ezen területe vonzott téged?
T.: Ezt nehéz megfogalmazni, egyszerűen
csak így alakult. Édesanyámék azt mondták, hogy én már oviban is rendeztem. A
Kolompos együttesnek van egy Egyszer egy
királyfi feldolgozása, amit nagyon szerettem. Az óvó néni csak nézett,
amikor előadtuk. A későbbiekben ő volt az első konzulensem, mindig kérdeztem,
hogy: "Ági néni, tessék nézni, így milyen?" (nevet) Később az általános és a középiskolában is rendeztem. Ez
nem volt tudatos, csak csináltam, amit éreztem.
Cs.: Melyik volt az első előadás, aminek már szerves része voltál?
T.:
A Budapesti
Operettszínházban kezdtem 18 évesen. De az első darab, amiben részt vettem a
Szegedi Szabadtéri Játékokon a Tévedések
vígjátéka volt 2015-ben. A rendezője Kerényi Miklós Gábor, a koreográfusa
Duda Éva volt. Ez volt az első, profi színházi munkám.
Cs.: A Budapesti Operettszínházban kezdtél, anno ének-zenei osztályban
tanultál, illetve táncoltál is. Ezek szerint mindig is vonzott téged a zene.
Mit jelent számodra?
T.: A zene a legérthetőbb közvetítőeszköze
az érzelemeknek. Én játszottam csellón, gitáron, doboltam, 12 évig
néptáncoltam. A zene mindig jelen volt az életemben.
Cs.:
Szeretnél a jövőben belekóstolni a próza világába is?
T.:
A Tévedések vígjátéka egy prózai előadás
volt Szegeden, tavaly a Rómeó és Júliában
segédkeztem, szintén Szegeden.A jövőre nézve, rendezőként is sok prózai darab
van tervben.
Cs.: Nemcsak Magyarországon, Oroszországban is több munkában töltöttél be
fontos szerepet. Mesélnél az ottani élményeidről?
T.: Tavaly júliusban eljöttem a
Budapesti Operettszínháztól, szabadúszó lettem. Ezután voltak munkáim
külföldön, először Szentpéterváron, majd Minszkben. Szentpéterváron a Kán-kán című musicalt csináltuk meg a
Szentpétervári Zenés Komédia Színházban. Kerényi
Miklós Gábor volt a rendező, Barta
Viktória a koreográfus, Rákay Tamás
a díszlettervező, Gyarmathy Ágnes a
jelmeztervező, Somfai Péter a
világítástervező és én voltam a rendező munkatársa. Így egy teljesen magyar
alkotócsapat jött létre. Hatalmas kihívás volt, hogy orosz nyelven csináltunk
színházat, mivel én alig-alig beszélek oroszul, amennyi rám ragadt 2 hónap
alatt. De mivel a színház és a zene univerzális nyelvek, sok mindent megértettem.
Belorusziában
pedig Strauss: A denevér című
operettjét készítettük a minszki Állami Operaházban. Ott is ezzel a magyar
csapattal dolgoztam, mint a rendező munkatársa. Kerényi Miklós Gáborral ez a sokadik közös projektünk, szeretünk
együtt dolgozni, szótagokból értjük egymást. A belorusz Operaházban dolgozni
viszont más volt. Rengeteg szabály, nagyon kötött munkaidő, sok nehézség. A
nyelvi akadályokkal jobban megküzdöttem Szentpétervár után. Az eredeti és az
orosz átirat ötvözetét, egy új orosz fordításban és új rendezésben: tehát egy
teljesen friss és új Denevért láthattak tőlünk Minszkben a kedves nézők.
Bár
ezek hatalmas élmények voltak, rájöttem, hogy nekem fontos, hogy egy fix
közösség része legyek. Szabadúszóként folyamatos változásnak vagy kitéve, a
búcsúzás egy-egy társulattól pedig nagyon nehéz. Hiányzik az, hogy valahova
tartozzak.
Cs.: Van lényegi különbség a magyar színházi élettel szemben?
T.:
Talán a mostani
magyar színházi élethez képest a szentpétervári kulturális élet jobban pezseg.
Egy nagyon tehetséges, fáradhatatlan, fiatal csapat dolgozik kint a musical
részlegen, és ez nagyon nagy előny!
Cs.: Ezenkívül szövegfordítással is foglalkozol. Mióta van ez az életedben?
Mi a legnehezebb benne?
T.: Ez azzal kezdődött, hogy Cseh
Dávidd Péterrel elkezdtük lefordítani az Izgass
fel! című musicalt. Ezenkívül folyamatban van több másik projekt is. Nagyon
élvezem Dáviddal a közös munkát, de egyedül nem lennék rá képes. Az talán a
legnehezebb benne, hogy egy előadás egészében - sok szempontot figyelembe véve
- egy olyan szöveget tudjunk kiadni a kezünkből, ami rendkívüli módon szolgálja
a szituációkat és a zenét.. Nehéz olyan szöveget írni, ami pontos, kifejező, és
kottán van, összhatásában mégis gördülékeny legyen. Általában Dávid képviseli a
zeneiséget és a formát, én meg azért vagyok felelős, hogy, a darab egészét
szemlélve, mit akarunk az adott dallal átadni.
Cs.:
Mondhatjuk mérföldkőhöz jutottál a színházi karrieredben, májusban bemutatásra
került első rendezésed az Izgass fel!.
Hogyan kezdődött ez a folyamat? Miért pont ezt a művet választottad?
T.: Két és fél éve talált rá a
darabra Dávid, amit azonnal el is kezdtünk fordítani. Én akkor 19 éves voltam,
nem tudtam, kihez kell fordulni, hogyan tovább. Megmutattuk nagyon sok
embernek, mindenki izgalmasnak találta. Utána bekerült a fiókba, mindenki tette
tovább a dolgát.
Tavaly
ilyenkor a Garda- tó partján ültem, gondolkodtam. Eközben villant be, mi az,
amire nem jöttem rá eddig az Izgass fel!-el
kapcsolatban. Elkezdett kikristályosodni, hogy lesz az egész kerek. Ezután hívtam
fel Dávidot, hogy álljunk neki.
Elkezdődött
a pénzgyűjtés, helyet kerestünk. Kérdés volt, hogy kikkel és hol próbáljunk.
Először február 17-re volt kitűzve a bemutató az Ódry színpadra, ahonnan végül
elkerültünk. Egy teljesen váratlan ötlet kapcsán felhívtam Gálvölgyi Dorkát,
aki szívesen fogadott minket. Ezúton is köszönöm Neki és a Hatszín Teátrum
egész csapatának!
Cs.:
Mi a legnehezebb a rendezésben? Volt, hogy "mélyponthoz" érkeztél?
T.: December 28-án kezdtük el
próbálni február végéig, majd elmentem másfél hónapra Minszkbe. Nagy előny
volt, hogy egy kész alappal rendelkeztünk. Én is tudtam még gondolkodni rajta
és a fiúk is, nem lett elfelejtve. Minszk után az utolsó két hét nagyon
intenzív volt. A próbafolyamat első felében az volt nehéz, hogy nagyon sokat
próbáltunk éjszaka, a második felében, hogy két hétig naponta kétszer 4-5
órákat dolgoztunk. De az alapos előkészítő időszak miatt a próbafolyamat
második fele sokkal gördülékenyebb volt.
Cs.:
Miben rejlik egy előadás sikere?
T.: Az, hogy valami mitől sikeres és
mitől jó, azt külön választanám. Egy előadás akkor jó, ha a néző az előadás
után úgy távozik, hogy valami feldolgozandó élménye marad. Ha a nézőben
megragad egy szó vagy mondat, az az ő csomagja lesz, amit hazavisz magával.
Az,
hogy mitől sikeres egy előadás, nem mondom meg, mert én sem tudom. (nevet) Nincs recept.
Cs.:
Kik voltak a legfőbb támogatóid a projekt alatt?
T.:
Próbaterem
szempontból a TÁP Színház volt nagy segítség, minden másban pedig a Bartha Managment,
Fregoli. és a BRT, ők biztosították a hátteret. A TAO-élet utolsó pillanatában
sikerült egy nagyobb összeget szereznem az előadásra, amiből kijött a díszlet
és a jelmez. KERO is rengeteg dologban a mellettünk volt, emberileg,
művészileg, főrendezőileg, producerileg. Mikor mire volt szükségünk. Igazi
mentorként támogatott minket.
Cs.: Mi az, ami a legjobban megfogott a történetben?
T.: Izgalmasnak találtam, hogy ez az
eset milyen hatással volt a halálbüntetés eltörlésére. Másrészt ott van ez a
két fiatal zseni, akik iszonyatosan manipulálják egymást. A kapcsolatuk, a játékaik,
a lelkük nagyon érdekes. Nem utolsó sorban pedig a krimi része, hogy jutnak el
odáig, mi kell ahhoz, hogy megöljenek egy tizenéves fiút.
Cs.: Ez alapján, mik azok a témák/gondolatok, amiket a jövőben még szeretnél
színpadon megjeleníteni?
T.: Nagyon sok ilyen téma van. Engem
nagyon érdekel a kiszolgáltatottság és az összetartás témája és az ezekhez
kapcsolódó művek. Az olyan típusú musicalek érdekelnek csak, amik az Izgass fel! kategóriájába tartoznak:
amelyek erős tartalommal rendelkeznek.
Cs.:
Ezenkívül augusztusban a Szegedi Szabadtéri Játékok keretein belül bemutatásra
került Somogyi Szilárd rendezésében a Titanic
című musical. Milyen szerepet töltöttél be az előadás készítésében?
T.: Játékmesterként vettem részt az előadásban.
Budapesten egy hónapot, Szegeden pedig három hetet próbáltunk. Nagyon intenzív
munka volt, érdekes karakterekkel és különleges zenével. Egy rendkívüli előadás
született. Azoknak ajánlom a darabot, akik olyan dolgokra kíváncsiak a
Titaniccal kapcsolatban, amit a filmből nem feltétlenül kapnak meg. Mi úgy
éreztük, szerették a nézők. Mindenesetre mi nagyon szerettük. Barta Vikitől
mindenki kapott egy karkötőt premierajándékként, amit azóta is hordunk. Egy erős
csapat jött össze, akikkel még nagyon sokat szeretnék együtt dolgozni.
Cs.: Hol képzeled
magad el 5 év múlva?
T.: Remélem egy próbateremben
dolgozunk valami nehéz anyagon. Vagy akár hogy itt ülök veled, és beszélgetünk
az aktuális dolgokról. (nevet)
Cs.: Van valami
tanácsod azoknak, akik később a színházat választják hivatásuknak?
T.: Álljanak több lábon! Legyen olyan
végzettségük, ami biztos alap tud lenni. A másik fontos dolog, hogy
iszonyatosan kell küzdeni. Mindent meg kell tenni ahhoz, hogy valaki színházi
emberré váljon! Küzdeni kell és kitartónak lenni, mert a színház egy nagyon
komplex világ, amiben nehéz oda elérni, hogy végre járhasd a saját utadat.
Addig nagyon sok dolgon kell keresztülmennie az embernek. Ez a folyamat nagyon
hasznos, de tény, hogy sokszor nem könnyű feldolgozni a sikert/kudarcot, ami
éppen aktuálisan ér téged.
Köszönöm még
egyszer Tomi, hogy elfogadtad a meghívásomat, és sok sikert kívánok terveidhez!
Ne feledjétek, október 18-án és 19-én Izgass
fel! a Hatszín Teátrumban! Jegyek még kaphatók a jegy.hu-n!
Köszönöm, hogy
elolvastátok az interjút, ha tetszett, nyomjatok egy like-ot, a megosztásokat
is köszönöm! Itt a szeptember, elkezdődik a 2019/2020-as színházi évad!
Látogassatok az idei évadban is színházat, minden előadáshoz jó szórakozást
kívánok!
Képek: jegy.hu +
saját kép . ( A fotó a szerző kizárólagos tulajdonát képezik. Engedély nélküli
másolása, bármilyen módon való felhasználása, vagy sajtótermék általi
megosztása a szerzői jog megsértésének minősül, melyet a törvény büntet.)
Megjegyzések
Megjegyzés küldése