Izgass fel! - Az évszázad bűnténye
Izgass
fel!- Az évszázad bűnténye
/A szerelem romba dönt/
Mi
az a pont, ameddig elmennél? Hol a határ? Mennyit ér egy emberi élet? Meddig
mennél el a szerelemért? Ehhez hasonló erős kérdéseket fejteget a Hatszín
Teátrum előadása, az Izgass fel!. Stephen Dolginoff műve igaz eseményeken
alapul, amely az egész társadalomra kihatott. 2019-ben az előadás megérkezett
Magyarországra is, Pányik Tamás rendezésében. Döbbenetes, elgondolkodtató
előadás.... Következzen, az Izgass fel!.
1924,
Chicago. A történet két fiatal fiúról szól, akik különleges kapcsolatban állnak
egymással. A nietzsche-i elvek megismerése után egyre jobban elhiszik magukról,
hogy minden ember felett állnak, ezért bármit megtehetnek. A dolgok elfajulnak,
egy emberi életbe kerül új képességeik próbálgatása. Tetteikért egyikük egészen
napjainkig bűnhődik. De higgyétek el, még ő járt jobban...
Stephen
Dolginoff rendkívüli előadásának magyar rendezője a 22 éves Pányik Tamás volt, aki nem félt átlépni
semmilyen határt a rendezés terén. Rendezői feladatai mellett Cseh Dávid
Péterrel, az előadás Richard-ával fordította le a teljes szöveget is. A
napokban hallgattam vissza az eredeti angol zenelistát, és tényleg sikerült
szóról szóra jól visszaadni a szöveget. Remek szöveg született, érthető volt,
néhol nyers, kiválóan passzolt a történethez.
A
zenei aláfestést Felszegi Dalma
biztosította egy szál zongorával. Olyan érdekes volt, hogy egy zongora is
milyen hangulatot tud teremteni, végig kísérte a darabot feszülten, izgalmasan.
Az egyik legjobb eleme volt az előadásnak.
A
látványtervező Árva Nóra praktikus
díszletet alakított ki, könnyen mozgathatóak voltak, több funkcióval bírtak,
kötetlen teret adva a színpadon.
Következzenek
a musical szereplői. Stephen Dolginoff kivételt tett a magyar változattal
kapcsolatban, most először engedélyezte, hogy az előadás három szereplővel
folyhasson.
Végh Péter alakította Nathan Leopold
időskori énjét. Jelen kellett lennie a színpadon, hisz a darab alapkoncepciója
szerint Nathan Leopold saját kegyelmi tárgyalásán vázolja fel a múlt eseményeit,
így Végh Péter egyúttal narrátor
szerepet is magára öltött. Eddig nem volt szerencsém őt színpadon látni, de
lenyűgözött a játéka. Emellett kivételesen szép hanggal is rendelkezett. A
dalokat ütemesen váltotta fel monológjaival. Ő volt számomra az egyik
legnagyobb meglepetés, remélem lesz még lehetőségem szerepelni látni.
Richard
Loeb szerepét Cseh Dávid Péter
alakította. Nem túlzok, ha azt mondom, egyik legjobb alakítása volt Dávidnak.
Richard került jobban Nietzsche tanításai alá, tényleg átjárta őt az az erő,
amivel egy Übermensch rendelkezhet. Kezdetben megelégedett a rablásokkal és a gyújtogatásokkal.
De nem volt neki elég, és ez a telhetetlensége és felelőtlensége vezette őt a
végbe. Intenzív megszállottság, őrület…, mindezeket fantasztikus módon
jelenítette meg arcán, mozgásában Dávid. Nem utolsó sorban pedig kiválóan
énekelt mellé.
Horváth Dániel, mint Nathan Leopold
volt jelen a színpadon. Egyértelműen ő volt az emocionálisabb karakter a két
fiú közül, csakis a vak szerelem vezette őt, legtöbbször a rosszba. Az elejétől
a végéig láttam a szerelmet Dani szemében, a rajongást, amit Richard iránt érzett. Bármit megtett volna, azért, hogy vele
legyen. Bármit, a szó legszorosabb értelmében. Kissé sejtelmesen írok, nem
véletlenül. Nem árulnék el semmit, pont azért, hogy ti derítsetek rá fényt. Mindenesetre
érdekes és döbbenetes volt látni, hogyan változtak az erőviszonyok a történet
alatt.
Emellett
különböző hangokként más nagy, neves színészek is megszólaltak. Trill Zsolt, mint a tárgyalás bírája
szólalt meg, Alföldi Róbert és Földes Eszter voltak a bizottsági
tagok, Peller Anna, mint rádiós bemondó, Hegedűs D. Géza mint Clarence Darrow, az ügyvéd egészítette ki a musical-t.
Az
évszázad bűnténye. Olyan közhelyesnek hathat, annyiszor halljuk a hírekben ezt
minden alkalommal. De az ő esetük tényleg az volt. Történetük nagy változásokat
hozott a halálbüntetés kérdésében. Nehéz kérdés, nem is mennék most bele: vajon
a halál a rosszabb, vagy az, hogy minden hátralévő napját az embernek így kell
leélnie? Nehéz lenne megválaszolni.
Erős
társadalomkritikák, fontos témák kerültek terítékre az előadás alatt. Most
külön szeretnék kitérni az alkotók és a szereplők munkájára. Több mint két és
fél év áll az előadás mögött. Két fiatalember, Cseh Dávid Péter és Pányik Tamás
mert nagyot gondolni, és színpadra vittek egy nem mindennapi, nehezen
emészthető darabot. Ezek után beállt a darabba Horváth Dániel és Kovács Máté (másik
szereposztásban Kovács Mátét, a
Színház-és Filmművészeti Egyetem hallgatóját nézhetitek meg Nathan-ként). És
íme, a munka meghozta gyümölcsét. Megérte 3 hónapot várnom. Annyira jó volt
látni, hogy mennyire élnek a színpadon, milyen intenzívek tudnak lenni. Szerencsésnek
érzem magam, hogy az előadás premiere előtt beszélgethettem a fiúkkal már az
előkészületekről. Nem is tudom mi az, amit most érzek. Talán büszkeség. Büszke
vagyok rájuk, mert mertek nagyot álmodni. Ezzel pedig motiváltak engem. Sok
munka, sok év áll még előttem és a céljaim előtt. De példájukat nézve
bizakodom. Dolgozni kell, továbbmenni, mert mindennek eljön a maga ideje és
remélem hasonlóan hozzájuk, sikerrel érem el céljaimat. Köszönöm srácok, és még
egyszer gratulálok nektek!
Júniusban még két alkalommal,
június 7-én és 8-án lesz látható az előadás. Jegyek még kaphatóak a jegy.hu-n
vagy személyesen is vehettek a Hatszín Teátrumban!
Köszönöm, hogy elolvastátok
cikkemet, ha tetszett, nyomjatok rá egy like-ot, osszátok meg ismerőseitekkel.
Még tart egy kicsit a színházi évad, használjátok ki és látogassatok színházat!
Minden előadáshoz jó szórakozást kívánok!
2019.
05. 19. Kányi
Csenge
Képforrások: Izgass Fel! Facebook oldala+ Horváth Dániel hivatalos oldala + saját kép (A fotó a
szerző kizárólagos tulajdonát képezi. Engedély nélküli másolásuk, bármilyen
módon való felhasználásuk vagy sajtótermék általi megosztásuk a szerzői jog
megsértésének minősül, melyet a törvény büntet.)
Megjegyzések
Megjegyzés küldése