Interjú Széplaki Éva
"Bízzanak
magukban!"
Interjú Széplaki Évával
Széplaki Éva idén fogja befejezni
tanulmányait a Pesti Broadway Stúdióban. A fiatal tehetség már most szerves
része a Budapesti Operettszínház több előadásának is, például az István, a királynak, de feltűnik az Abigélben
is, mint Murai. Februárban egy operettben is megcsillogtathatta tehetségét a Péntek 13 Varga Rozijaként. Színházi
elfoglaltságai mellett pedig egyetemi tanulmányokat is végez pszichológia
szakon, amiket a színpadon is remekül tud kamatoztatni. A jövő pedig izgalmasabbnál
izgalmasabb feladatokat rejt számára. Az
igazán sokszínű Évával volt lehetőségem beszélgetni színházról, tervekről és a
jövőről. Fogadjátok nagy szeretettel Széplaki Évát!
Csenge:
Mikor és miért döntöttél úgy, hogy a színészetnek szeretnéd szentelni az
életed?
Éva: Debrecenben születtem, és az
ottani Csokonai Színházban műfajukat tekintve, változatos darabokat tűztek
műsorukra. A szüleim nagyon szerettek színházba járni, ahova természetesen
engem is vittek. Egyik alkalommal a Pán
Péter című előadást néztük meg. Teljesen elvarázsolt, ahogy a színészek
szép díszletben táncolnak és énekelnek. Akkor tudatosult bennem, hogy ezt
szívesen csinálnám én is. Utána következtek az iskolában a különböző
mesemondó-és szavalóversenyek, amiken szívesen részt vettem. Akkor még nem
tudtam, hogy mindezt művészetnek hívják, csak egyszerűen a szenvedélyemmé vált.
Cs.: Kik voltak,
akik támogattak a céljaidban?
É.: A szüleim voltak a fő támogatóim.
Bár nagyon féltettek, de soha nem kaptam tőlük nemleges választ. Mindig
támogattak, akár az éneklésről, akár a táncról volt szó. Elkísértek az óráimra
és a versenyeimre is.
Cs.: Miért pont a
Pesti Broadway Stúdióra esett a választás?
É.: Az érettségi után Pesten
szerettem volna folytatni a tanulmányaimat. Már Debrecenben is jártam ének- és
táncórákra, valamint színi tanodába is. De volt egy nagy amerikai álomhoz
hasonló nagy "pesti álmom", hogy majd Budapestre kerülök, és hátha
lesz valamilyen meghallgatás. Végül a jogi egyetemre mentem, ami eléggé távol
áll a színháztól. Később eljöttem a Budapesti Operettszínházba egy
meghallgatásra, ahol azt a javaslatot kaptam, hogy kezdjek itt a Pesti Broadway
Stúdióban tanulni. Ezt egy nagyon szerencsés találkozásnak tudom be.
Cs.: Mi a
legfontosabb, amit a Stúdióban tanultál?
É.: A kitartás. Az embernek mindig
van egy kis ereje ahhoz, hogy végigcsinálja a próbákat, az éjszakázásokat. Hogy
megtanuljunk csapatban dolgozni, tiszteljük a másikat. Vegyük észre, hogy ha a
másik például rossz passzban van, akkor támogassuk egymást.
A
próba nem előadás, ott nyugodtan lehet hibázni. Ott látjuk meg, mi az, ami nem
fér bele egy előadásba. Ezt először nehezen fogadta el a maximalista énem, de
az évek alatt egyre jobban sikerült feloldódnom.
Cs.: Milyen az
osztályoddal a közös munka?
É.: Gyakorlatilag együtt élünk, és ez
mindent elárul. Tízen vagyunk az osztályban, hihetetlen akarat, csapatszellem
és barátság van köztünk. Hiába három éve vagyunk csak osztálytársak, de minden
időnket együtt töltjük a színházban. Sok mindent eltanultunk egymástól,
rengeteg belsős őrültségeink vannak. Számíthatunk egymásra emberileg, barátilag
és színészileg is. Nagyon hálás vagyok, hogy egy ilyen osztályban tanulhatok,
hogy ilyen emberek vesznek körül. Ők a második családom.
Cs.: Heti 40 órában
tanuljátok a szakmát, közben kisebb-nagyobb szerepeket, feladatokat kaptok a színpadon,
így nagyon sokat tartózkodtok a színházban. Mire marad így szabadidőd a
hétköznapokban?
É.: Talán alvásra, de arra se mindig.
(nevet) Reggel 8-tól táncóránk van, 10-tól 14-ig próbálunk, utána következnek
az óráink, mint például színészmesterség óra. Este 6-tól pedig folytatódik a
próba vagy előadás van. Ez nagyon megterhelő, de nagy állóképességet, kitartást
és akaraterőt ad. Olyanfajta felkészültséget, tudást és tapasztalatot biztosít,
amelyet kevés dolog tud adni.
Cs.: Van
álomszereped, amit a jövőben szívesen eljátszanál?
É.: Mikor elkezdődött nálam a nagy
színház szeretet, voltak olyan előadások, amelyekben szerettem volna részt
venni. Mikor bekerültem a színházba, a listán lévő álmok beteljesedtek. Az Abigélben megkaphattam Murai szerepét,
hogy benne lehettem az Isten pénzében,
az István, a királyban, a Notre Dame-i toronyőrben, Operett
Gálákon is szerepelhettem. Nyáron bemutatásra kerül a Szegedi Szabadtéri
Színpadon a Titanic című
gigaprodukció, amelyben egy kis szólista szerepet fogok játszani. Ezek miatt
nagyon boldog, elégedett és hálás vagyok a sorsnak.
Cs.: Van olyan
szereped a színházban jelenleg, ami különösen a szívedhez nőtt?
É.: Az összes szerepemet nagyon
szeretem. Nagyon hosszú szériák vannak, nemrég lett vége egy hosszú, kilenc
előadásból álló István, a király
blokknak. Minden előadás másért izgalmas és jó, és másért szeretjük. Vagy a
próbák miatt, vagy az emberek miatt. A zene miatt, hisz az István, a király zenéje világszínvonalú. Ugyanígy vélekedek az Abigél vagy a Notre Dame-i toronyőr zenéjéről is. Vagy, hogy egy operettet
említsek, ilyen számomra a Péntek 13
is. Ezek mind olyan előadások, hogy nincs ember, aki nem úgy jönne ki a
színházteremből, hogy nem ezeket a dalokat dúdolná.
Cs.:
Volt olyan félelmed, amit le kellett küzdened
ahhoz, hogy minél jobban teljesíts színészként?
É.: Budapest más mentalitású, és
mikor 3 évvel ezelőtt idekerültem, egy szürke kisegérnek éreztem magam. Kinyílt
számomra ez a város, hogy mennyi embert és lehetőséget rejt magában. Itt,
Budapesten megtanultam bátornak lenni.
Cs.:
Van olyan személy a színházban, akitől bármikor elfogadsz tanácsot?
É.: Mindenkitől nagyon szívesen
elfogadom a tanácsot. Ez a színház egy olyan gyönyörű hely, ahova belép az
ember, összerándul a gyomra az izgalomtól és a csodálattól. Az emberek pedig
egytől egyig hihetetlenül kedvesek és odaadóak. Ha csak említenem kell pár
embert: Vágó Zsuzsi, Frankó Tünde, Lukács Anita, Somogyi Szilárd vagy Peller
Károly. A koreográfusok közül pedig Barta Viki vagy Bakó Gábor. Ez egy hatalmas
ajándék, hogy velük dolgozhatunk.
Cs.:
Hol képzeled el magad 5 év múlva?
É.:
Amit 14-15
évesen elképzeltem magamnak, azt élem most. Ha nekem valaki 14 évesen azt
mondja, hogy pár éven belül az Operettszínházban fogok különböző darabokban
játszani, nem biztos, hogy elhiszem neki. Mégis itt vagyok, aminek
nagyon-nagyon örülök. Mellette egyetemre is járok, pszichológiát tanulok a
Károli Gáspár Református Egyetemen, azt is nagyon szeretem. Szeretek előre
tervezni, de úgy is az lesz, amit az élet hoz.
Cs.:
Tudtad azt a tudást hasznosítani a színpadon, amit az egyetemen tanultál?
É.: Azt hittem, hogy ez a két dolog
nagyon messze van egymástól. De amikor elkezdtem az egyetemen önismereti órákra
járni, és voltak erről előadásaink és szemináriumaink, és összevetettem a
színházzal, rájöttem, hogy egy és ugyanazt hordozza magában: a kitárulkozást. A
tudatalatti feltárása, a félelmek, a gátlások, az álmok, a vágyak kiterjesztése
és kiteljesedése, ami mindkettőben megjelenik. A pszichológiában azért fontos,
hogy ezeket a gátlások feloldja és kiegyensúlyozott legyen. A színházban pedig
azért, hogy minél több színt tudjál megmutatni és keverni. Nem gondoltam, hogy
ennyire fedi egymást a kettő, de nagyon is.
Cs.: Februárban
lehetőséged nyílt az osztályoddal egy operettbemutatóra, a Péntek 13 című előadás került megrendezésre. Milyen volt magadat az
operett műfajában kipróbálni?
É.: Debrecenben klasszikus
hangképzést tanultam, ezen a vonalon szerettem volna elindulni. Nekem az egyik
nagy álmom volt,hogy szubrett legyek. A családban is nagyon hangsúlyos és
kedvelt volt az operett vonal. Már régebben is jártunk az Operettszínházba
különböző operett előadásokra. Nagyon megtetszett nekem ez a világ. Hatalmas
szerencsénk volt Peller Károllyal, hogy így belelátott az osztályunkba. Ő írta
ránk a szerepeket, a történetet, a zenei tükröt, a koreográfiát, a díszletet és
a jelmezt is. Nagyon hálás vagyok, hogy megtalált egy ilyenfajta szerep, hogy
ennyire meglátta, hogy én ilyen vagyok. Varga Rozi is egy szürke kisegér, aki
belecsöppen a nagyvárosi életbe, lehetőségeket és szerelmet találni.
Cs.: Májusban kerül
bemutatásra a Pendragon legenda című
musical a Kálmán Imre Teátrumban, amiben ha jól láttam te is szerepelni
fogsz...
É.: Igen, tuttiként leszek jelen a színpadon. A Pendragon legenda nagyon érdekes, hihetetlenül izgalmas. Egy jó
thriller, amit az ember szívesen a kezébe vesz, elolvassa és megnézi. Kovács
Adrián zenéje csodálatos, Somogyi Szilárd pedig a darab rendezője. Zseniális a
zene, a szereplőgárda, és Lénárt Gábor koreográfiája is, egy hatalmas produkció
van készülőben a Kálmán Imre Teátrumban.
Cs.:
Nyáron is vár rád egy nagy feladat,
augusztusban bemutatásra kerül a Szegedi Szabadtéri Színpadon a Titanic című musical!
É.: Igen, Kate Mullins szerepét fogom alakítani, aki egy varrónő. A musical
zenéje csodálatos, olyan operai magasságú szólamokkal teli hatalmas mű, ami
egyszerűen káprázatos. A szerepek, a díszlet, jelmezek miatt úgy érzi az ember,
hogy ott van 1912-ben a Titanicon, és átéli mindazt, ami ott történhetett.
Elképesztő sorsokat és háttértörténeteket rejt magában. Egy nagyon ígéretes
produkció lesz.
Cs.:
Mit tanácsolnál azoknak, akik a színészszakmán gondolkoznak?
É.: Bízzanak magukban! Ha bíznak
magukban, akkor fejlesszék magukat és legyenek nagyon kitartóak, elhivatottak
és szorgalmasak! Ehhez persze szükséges a háttér támogatás is.
Cs.: Miben
láthatnak téged a nézők az idei évadban?
É.: Az István, a királyban, a Pendragon
legendában, az Abigélben, és
nyáron Szegeden a Titanicban leszek
látható.
Köszönöm
Éva, hogy elfogadtad a meghívásomat, és további sok sikert kívánok neked az
álmaidhoz! Ha tetszett az interjú, nyomjátok rá egy like-ot, a megosztásokat is
nagyon köszönöm! Látogassatok színházat, figyelmetekbe ajánlom a májusban
bemutatásra kerülő Pendragon legendát
Somogyi Szilárd rendezésében, amiben Évát is megnézhetitek. Ezenkívül a Titanic című előadást se hagynám
figyelmen kívül, még kaphatóak jegyek a szegedi előadásokra! A további
kőszínházi előadásokhoz pedig jó szórakozást kívánok!
A
helyszínt a Teátrum Bistro & Café biztosította. ( A fotók a szerző
kizárólagos tulajdonát képezik. Engedély nélküli másolásuk, bármilyen módon
való felhasználásuk, vagy sajtótermék általi megosztásuk a szerzői jog
megsértésének minősül, melyet a törvény büntet.) + Széplaki Éva fotója
2019. 04. 07. Kányi
Csenge Emese
Megjegyzések
Megjegyzés küldése