Kék madár


Kék madár
/ Hol rejtőzik az igazi boldogság?/



Maurice Maeterlinck világhírű meséjét 2018 decemberében állította színpadra Szenteczki Zita a Budapesti Operettszínház Kálmán Imre Teátrumában. A rendező immár második alkalommal kapott lehetőséget színpadra állításra, korábbi rendezése, a Szegény Dzsoni és Árnika sikere után. A Kék madár című előadás olyan mai is aktuális témákkal foglalkozik, mint a társadalmi rétegek közti különbségek vagy az örök boldogság titka. Két hónappal a premier után nekem is lehetőségem nyílt megtekinteni az előadást, amiről alább be is számolok.

Mi a boldogság? Tán kézzelfogható vagy sosem megragadható? Miben rejlik, hol kell keresni? Ezekre a kérdésekre keresi a választ Tyltyl és Mytyl, a favágó két gyermeke a történetben. A boldogság keresésében megtestesült barátaik is segítenek, például Tylo a kutya, vagy Cukor. Bejárják érte az időt és minden létező teret, hogy megragadhassák a kék madarat, sokszor sikertelenül. A végére meg is lesz, csak nem időben…

Először volt szerencsém a Kálmán Imre Teátrumban egy darabot megnézni. Nagyon ötletesen oldották meg a térben és időben való mozgást, látványosak voltak a jelmezek. Varga Vince mozgóképtervező, lézeres megoldás segítségével varázsolta elénk a boldogság kék madarát. Ez egy kedves gyerekkori emléket idézett fel bennem, mint amikor a Planetáriumban kivetítették a csillagokat.   





És következzenek a színészek, akik életre keltették a darabot. Tyltyl-t és Mytyl-t, ahogy a történet szerint nőttek és idősödtek, többen jelenítették meg a színpadon: Molnár André Lukács, Krasnyánszki Stefánia Lujza, Cseh Dávid Péter, Simon Panna, György-Rózsa Sándor, Kékkovács Mara, Csuha Lajos és Papadimitriu Athina. A két gyerekszereplő igazán bátran és határozottan álltak helyt a színpadon. Gyermeki jellemükkel teljesen levettek a lábamról. Molnár André Lukács korábbi színházi és filmes tapasztalatokkal is rendelkezik. Látható volt a Légy jó mindhalálig, a Mary Poppins című musical-ekben, ezenkívül az Aranyélet című sorozatban is szerepelt. Komfortosan mozgott a színpadon. Stefánián is látszott a koncentráció, ügyelt minden apró lépésre, hogy tökéletes legyen. Mindketten tüneményesek voltak. Tehetségük még kibontakozóban van, de nagy reményeket fűzök hozzájuk.  Cseh Dávid Péter és Simon Panna a főszereplők fiatalkori énjét alakították, ahol már intenzívebb játékot véltem felfedezni. Ott lehetett igazán érezni a köztük lévő testvéri szeretetet, ahol a báty védi a húgot, és kéz a kézben küzdenek meg az akadályokkal. György-Rózsa Sándor és Kékkovács Mara, mint felnőtt Tyltyl és Mytyl voltak jelen a színpadon. Az ő karaktereik kapták azt a komoly feladatot, hogy szembenézzenek a halottakkal. Közben pedig érdekes volt látni, mennyire bennük maradtak a gyermekkori élmények, amikor sóvárogva nézték a gazdag gyerekek örömeit. Csuha Lajos és Papadimitriu Athina mutatták meg nekem a boldog és békés időskort, ami lehetett volna akár még boldogabb… Ezt majd a későbbiekben fejtem ki.



Tyltyl és Mytyl társak segítségével próbáltak a boldogság kék madarára rábukkanni. Társuk volt például Tylo, a hűséges kutya, akit Sándor Péter formált meg. Tylette, a macskájuk már nem volt ilyen jószívű, aki ott tett keresztbe, ahol csak tudott. Őt Vágó Zsuzsi alakította, remekült hozta a makacs, és kissé gonosz macska karaktert. Segítségükre sietett még Tűz és Víz is, akiket Imre Roland és Baranyi Emma alakított. Valamint ott volt még a kissé félénk Kenyér és Cukor is, akiket Pálfalvy Attila és Maros Bernadett Eszter jelenített meg a színpadon. Lévai Enikő alakította a Fényt, aki a két gyermeket vezette az úton, és az Éjszaka szerepében Lukács Anita tűnt fel. További szereplők még Melis Gábor, Kató Anita, Czeglédi Ákos és Fülöp Kristóf is, akiket a fák és a különböző boldogságok szerepeiben láthattunk. Az Alkonytündért és a későbbiekben az Időt Ullmann Zsuzsa jelenítette meg a színpadon.



Visszatérve a cikk eleji kérdésre: mi a boldogság és hol is rejtőzik? Annyi biztos, hogy nem egy tárgyban, és nem is egy élőlényben. A boldogság nem kézzelfogható. Mindenben ott rejlik, ami körülvesz minket és különleges, emocionális értékkel rendelkezik. Ott van az emberekben, akiket szeretünk, és akik viszont szeretnek. Az otthonban, mely meleget ad. A boldogság nem attól függ, milyen anyagi javak vannak a birtokunkban. A pillanatban kell megélni a boldogságot. A napsütésben vagy akár az esőben. Az idő a legértékesebb. Az idő, amit a szeretteinkkel töltünk, vagy az idő, amiben álmokat váltunk meg. Az, ami nem szabad, hogy kicsússzon a kezünkből. Ezekben kell meglelni az igazi boldogságot. Erre két szereplőnk is rájön, de sajnos csak akkor, amikor már túl késő. Ahogy idősödünk, egyre jobban értékeljük az időt. Meg kell tanulnunk a most-nak örülni. Megélni a pillanatot. Kár a múlton töprengeni, vagy folyton a jövő után sóvárogni. Ahogy a jelen pillanatot élem, attól függ, milyen lesz a múltam, és milyen jövő vár rám. Magunk alakítjuk sorsunkat.                                                                                                                                               Ezekre az igazán fontos gondolatokra tanít meg minket Maurice Maeterlinck meséje és Szenteczki Zita darabja. Lehet, hogy egyszerű üzenet, de örökérvényű.

Köszönöm, hogy elolvastátok cikkemet, ha tetszett, nyomjatok rá egy like-ot, és böngésszetek a további cikkeim között is. Hamarosan egy újabb interjúval jövök nektek, addig is látogassatok színházat és gyűjtsetek sok élményt!
Írta: Kányi Csenge
Képforrások: nlcafe.hu és operett.hu

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések