Ének az esőben
Ének az esőben
/3 órára
megszerettem az esőt/
Vannak
emberek, akik egy esős vasárnap szeretnek bebújni a takaró alá, teát
szürcsölgetni és hallgatni az eső kopogását az ablakon... Na én nem ehhez a
csoporthoz tartozom. Én kifejezetten gyűlölöm az esőt. Lelankaszt, lefáraszt és
egyszerűen már nem vagyok az az energiabomba csaj, aki bármire képes lenne. De
egyszer csak jött egy férfi szteppcipőben, elkezdett énekelni és táncolni. Barátai segítségével elmesélt egy igazán humoros és romantikus Hollywood-i
sztorit, és máris jobb lett a kedvem: ez az Ének az esőben, ami Amerika után
meghódította a pesti nézők szívét. Az ikonikus film után 64 évvel bekerült a
Budapesti Operettszínház repertoárjába.
Történetünk
két főszereplője Hollywood két csillaga, Don Lockwood és Lina Lamont, akik túl
vannak egy újabb sikeres némafilmjük premierjén. Csillogás, hírnév....minden
megvan, amire csak vágytak. Ám pár héttel később Amerikában sikert arat az első
hangos film, és a Monumental Pictures se maradhat le, így legújabb filmjükből
hangos filmet készítenek. Nem is lenne sok baj, a színészek jól néznek ki, a
zenei aláfestést megkapnák Cosmo Brown-tól, Don legjobb barátjától, a filmet
maga Roscoe Dexter rendezné és a cég feje, R.J. Simpson is besegít, ahol tud.
Csupán csak egy apró bökkenő van: Linának borzalmas a hangja. Az izgalom
elkezdődik ezzel, közben főhősünk találkozik a bájos színésznővel, Kathy
Selden-nel, és szerelem alakul ki közöttük. A cég premier előtti vetítése igazi
bukás, azt gondolják itt vége a dalnak. De nincs, sőt, az igazi dal csak ezután
jön, hisz az az ötletük támad, hogy csináljanak a filmből musicalt (ki gondolta
volna..) és Lina-t Kathy szinkronizálja. Remek ötletnek bizonyul, igazi
szenzáció lesz az amerikai filmtörténetben. Hőseinknek sikerül legyőzni Lina
gonosz terveit is, Kathy és Don együtt, mint szerelmespár, és mint színészpáros
is boldogan élnek.
Ismerős dallamok
újrafordított szöveggel. Tetszett, hogy hűek maradtak az eredeti szöveghez a
fordítók, nem voltak benne akkora különbségek. Habár először szokatlan volt
számomra a szöveg, a végére nagyon megtetszett. Különösen két dal, amiket még
hazafelé is dúdolgattam és énekelgettem. Ezek a Csúcs szuper lány és a Mózes
című dalok voltak. Ez utóbbit külön ki kell emelnem. Ott különösen jól sikerült
a fordítás. Igazi nyelvtörő volt, csak úgy, mint a filmben.
A darab fő
díszlete egy óriási filmtekercs, amin a szereplők járkálnak, énekelnek. Sőt, ha
akarnak, le is csúszhatnak rajta. A színház ismét csak kihasználta a vászon
lehetőségeit és így megtekinthettük a színészpáros némafilmjeit és későbbi
hangos filmjét. Így kaptunk egy kettő az egyben megoldást, a színházban
mozizhattunk. Kellékek terén főleg a filmgyártáshoz szükséges eszközökkel
találkozhattunk, mint a kamera, vagy a hangos film berobbanása után a
mikrofon. A jelmezek korhűen sikerültek és elmaradhatatlan volt
természetesen a szteppcipő. Kivételes módon szeretnék most kitérni a
koreográfiára, mert nem lehet egyszerűen szavak nélkül hagyni. A darab előtt millió
alkalommal láttam a filmet. Nem véletlenül vált nagy kedvencemmé. Már ott is
lenyűgözött Gene Kelly tánctehetsége, és tudjuk, ő egy kivételes tehetség volt.
Mégis kissé félve vártam, vajon viszont látom-e a teátrum előadásában is a
felejthetetlen mozdulatokat. Aggodalmam feleslegesnek bizonyult, Lőcsei Jenő nagyon jól újragondolta a
koreográfiát. Minden színész és táncos szinte már otthonosan mozgott a
táncstílusban, habár a színház korábbi előadásaiban eddig még nem láttam ezt a fajta
mozgáskultúrát. Mind a színészek, mind a táncosok szinkronban mozogtak és külön
ki szeretném emelni a két gyermekszereplőt, akik a darab elején a gyermek Don-t
és Cosmo-t jelenítették meg, nagyon ügyesek voltak.
Véleményem
szerint nagyon jó szereposztást fogtam ki aznap este. Olyan színművészeket
láthattam főszerepekben, akiket eddig csak mellékszerepekben élvezhettem vagy nem
ilyen volumenű főszerepben. Rögtön kezdeném is Gömöri András Mátéval, akinél bizton állíthatom, ez volt az első
nagy főszerepe.
Nem könnyű feladat, mégis csak Gene Kelly egyik híres figuráját
kellett alakítania. Hangilag teljesen rendben volt, de mégis most prózában jobban
tetszett. Humorral és szenvedéllyel csinálta meg jeleneteit, hasonlóan jó volt,
mint amikor legutóbb Benvolioként láthattam. Örömömre szolgált, hogy ismét Serbán Attilát kaptam, nagyon jól állt
neki az életvidám Cosmo szerepe és hálás partner volt Gömöri Máté számára a
színpadon.
Nagy érdekesség volt, hogy egy operett színésznőt láthattam musical
szerepben, hisz a bájos Kathy Selden-ként Bordás
Barbara remekelt a színpadon, aki nagyon hasonlított a filmbeli Kathy-re. Humoros volt,
szellemes és tehetséges.
Így ő is remek feladatot kapott, egy teljesen új terepen kellett bizonyítania és sikert
aratott. Kíváncsian vártam Kisfaludy
Zsófiát aznap, hiszen ő is most egy főszerepben bizonyíthatott. Szerintem
minden nézőtársam arra volt kíváncsi: vajon sikerül-e eltalálni azt a borzalmas
Lina Lamont hangot? Ez most furcsán hangozhat, de sikerült és most ezt bóknak
szánom.
Ugyanis hihetetlenül borzalmas volt a beszéd hangszíne. Magyarról
magyarra fordítva ez csak annyit jelent, hogy a fiatal színésznő teljesen jól
adta vissza a bosszantó sztárocska karakterét és humorával vicces és kellemes
pillanatokat adott nekünk. Jantyik Csaba
alakította a producer, Simpson szerepét és Ottlik
Ádám volt a kissé ideggyenge filmrendező, Roscoe Dexter. Több közös
jelentük volt, jól kiegészítették egymást, Ottlik Ádám különösen tetszett,
habár nagyon kíváncsi lettem volna Szabó
P. Szilveszterre is. Peller Anna
két szerepben is nagyot alakított, először mint Dora Bailey, a filmkommentátor.
Erre a szerepre nem is találhattak volna jobb embert, olyan természetesen
hatott, hogy az ő hangját hallom, hisz nagyon sok tv-és rádió reklámban is adta már a
hangját.
Valóban olyan volt, mintha egy péntek este bekapcsoltam volna a tv-t
és meghallgattam volna a friss sztárhíreket.
Emellett pedig egy szólóval is
megajándékozták Annát. Másik szerepe a beszédtanárnő volt, ahol igazán
megmutathatta humorát. Ez sikerült is neki, nem egy alkalommal tapssal
jutalmaztuk jeleneteit.
Nagy örömmel konstatáltam, hogy más módon, de
belekerült a darabba az egyik kedvenc számom a filmből, a Beautiful Girl,
vagyis Csúcs szuper lány, amit Horváth
Dániel előadásában hallgathattunk meg. Örültem, hogy ismét hallhattam a
hangját, és hát az az ezüst, flitteres frakk....valami zseniális volt.
Tényleg,
le se tudtuk venni a szemünket róla, igazi sztár volt a színpadon.
További
szereplőként remekelt Angler Balázs
Rod-ként, a Monumental Pictures ügynökeként, Zelda Zenders-t, Lina legjobb
barátnőjét Szabó Dóra alakította. A másik beszédtanárt Csere László,
szintén operett színész játszotta. Nagy lehetőséget kaptak ebben a darabban az
inkább operettekben szereplő színészek, és a Lány szerepében Ábrahám Gabriellát láthattuk.
Az
Operettszínház mindig törekszik arra, hogy olyan irodalmi-, film-, és
történelmi eseményeket, műveket állítson színpadra, amik nekünk, nézőknek
valami hasznosat és elgondolkodtatót adnak. Minden esetben, mikor hazaértem egy
Operettes előadásról, sokat gondolkoztam rajta, olyan gondolatokat adott nekem
a darab, amiken még két hét múlva is agyaltam. Vagy ha nem is agyaltam, de
eszembe jutott, hogy igen, ez egy jó gondolat volt, ezt érdemes volt megjeleníteni
a darabban. Sok emberrel beszélgettem a zenés színházról, és mindenki
mondanivalójából úgy szűrtem le, hogy nekik a zenés színház, vagy egy zenés darab
csupán csak szórakozás. Beültek, megnézték, nevettek egy jót és
hazamentek. És utána nem beszélgettek róla otthon egy-egy mondatról, ami
elgondolkodtatta volna őket. Számomra ez szokatlan. Én nagyon sok esetben
beszélgettem a darabról és annak a mondanivalójáról otthon a családdal vagy
barátokkal, és utána, mint az tapasztaltátok/tapasztaljátok, megosztom veletek.
És
mégis, valahogy most én is úgy éreztem, mint az ismerőseim: láttam egy nagyon
humoros, zenés előadást, de nem éreztem azt, hogy úgy nagyon elmélyedve
gondolkodnom kéne rajta. De ezt egyáltalán nem hibának rovom fel. Mondjuk ha
jobban belegondolok, találok benne mondanivalót. Például azt, hogy az igazi
tehetséget kell megragadni és foglalkozni vele, a hamisságot észre kell venni
és el kell hagyni, élni kell a modern kor vívmányaival, nem megijedni tőlük
(gondolok itt a hangos film megjelenésére) és vegyük észre az apró örömöket. Mutassuk
ki örömünket, ha kell azzal, hogy táncolunk és énekelünk az esőben. Pont az
Ének az esőben-nel kapcsolatban hallgattam egy interjút a darab egyik
színészével, Szinetár Dórával. Ő
mesélte azt az esetet, amikor Oszvald
Marika színésznővel arról beszélgetett, mi is a színház értelme. Azt mondta
Oszvald Marika, hogy ő nem azt akarja megmutatni, hogy milyen az élet, hanem
hogy milyen lehetne. Na én is valahogy így képzelem el, néha csak megállni és élvezni
a kis és a nagy pillanatokat. Vagy az, hogy élvezzük a napfényt, pardon az esőt.
Az, hogy beülünk az Ének az esőben-re és hagyjuk, hogy három órán keresztül
megállás nélkül vigyorogjunk és élvezzük a színészek játékát, úgy igazán.
Ilyen
pozitív véleménnyel vagyok az Operettszínház musicaljéről. Ha még nem láttad a
darabot, remélem meghoztam a kedved, vagy ha esetleg te is olyan vagy mint én,
aki nem élvezi az esőt, remélem majd meglátod benne a maga szépségét.
Köszönöm,
hogy elolvastátok egy újabb írásomat,
találkozzunk a következő évadban, addig is jó nyarat, és ha nyáron is sikerül színházi
produkciókat nézni, ahhoz jó szórakozást kívánok!
Kányi Csenge
Képforrások. operett.hu
Megjegyzések
Megjegyzés küldése