Abigél-vagyis, csodák igenis léteznek
Abigél,
vagyis,
csodák igenis léteznek
2016.
november 9.
„Nincsenek csodák..."-
hangzik el a darab egyik dalában. Biztosak vagyunk mi ebben? Én nem hinném.
Mert azonkívül, hogy ez a musical az én szememben egy csoda volt, megmutatta,
hogy igenis léteznek, csak hinnünk kell benne. Hinni egy tárgyban, hinni egy
emberben, vagy csak hinni önmagunkban, hogy igenis meg tudjuk tenni. De miről
is beszélek pontosan? Alább elolvashatjátok!
A történet:
Szabó
Magda regénye alapján készült musical főszereplője Vitay Georgina, a pesti
gimnazista lány, akit apja, Vitay tábornok 1943-ban váratlanul elküld Árkodra,
a Matula református internátusba. A lánynak, le kell mondania az egész városi
életéről, jólétéről, apjáról és a barátairól. Kezdetben börtönnek érzi a helyet
és bolondnak tartja az összes lányt, aki ott tanul, és badarságnak tartja
Abigélt is, a kőszobrot, aki már évek óta az iskola kertjében áll. Neki írnak
leveleket a lányok, ha valami bajuk van, vagy ha bántja őket valami. És rejtélyes
módon Abigél mindig válaszol és segít is. Gina önzőn és gyerekesen viselkedik,
ezért kiutálják őt. Többször kísérel meg szökést Árkodról, de végül mindig visszakerül
a Matulába. Miután megtudja apja helyzetét, aki a háborúban szolgál,
megváltozik, és fiatalkora ellenére felnő. Bocsánatot kér az összes lánytól,
akik meg is bocsájtanak neki, és barátok lesznek. Gina számára többé nem zord
az iskola, és börtön helyett, úgy tekint rá, mint egy biztonságos otthonra.
Abigélben is elkezd hinni, és ő is többször fordul hozzá segítségért. Így segít
bajba jutott osztálytársán, és Abigél is segít Ginának, amikor kell. A tábornok
hónapokig nem jelentkezik, hisz a németek elfogták őt. Gina megnyugszik, amikor
udvarlója, Kuncz Feri érte jön, és azt mondja neki, hogy hazaviszi. De kiderül,
ez egy csel, hogy a tábornok, lánya életéért információkat adjon ki a
hazájáról. A történet végén megoldódnak nagyjából a problémák, egy félig
befejezett történetet kapunk csak, és a legfontosabb: kiderül, ki Abigél.
De
nem árulom el azoknak, akik még nem olvasták a könyvet vagy nem látták a
darabot.
Jöjjetek
el, és derítsetek fényt a titokra!
Dalok és prózai jelenetek:
Az
Abigél musical megnézése után minden tiszteletem Kocsák Tiboré és Miklós
Tiboré. Olyan zenét sikerült a színpadra vinniük, hogy azt mindenkinek hallania
kell. Volt benne erő, és gyengédség egyidejűleg. A zene olyan érzelmeket
váltott ki belőlem, hogy az első szám után sírni tudtam volna
meghatottságomban. Már ezért megéri zenés darabokat nézni. A dalszövegek is
csak ugyanilyen dicséretet érdemelnek. Még most is a fejemben járnak. Igazak,
érzelmesek, őszinték. Ezekkel a szavakkal tudnám leírni. Kedvencem Kőnig tanár
úr dala volt a „Tiszta jellem". De ekkora dicséretet érdemel Gina szólója
is a „Nincsenek csodák". Prózai jelenetekből kevés volt, a zene nagyon jól
kitöltötte a darab idejét. Viszont az a kevés prózai jelenet is nagyon tetszett
nekem. Amikor humorosnak kellett lennie, humoros volt, amikor szomorúnak
kellett lennie, szomorú volt.
Díszlet:
A
díszlet nagyon jól lett felvíve a színpadra. A fő díszletelem természetes az
iskola volt. Tetszett, ahogy régiesre és kissé kopottra vették a figurát a
törött ablakokkal és az öreg réz kerettel, ami már zölddé vált az idő múlásával.
A padok, amik segítségével egy másodperc alatt egy tantermet varázsoltak a
nézők elé úgy voltak megoldva, hogy azt a darab szereplői tudták jobbra-balra
mozgatni. Ez számomra még adott egy jó kis aktív osztályhangulatot és egy
belecsempészett koreográfia-hatást.
A
darab alatt egyszer a nézők láthattak egy vonatot. Pontosabban csak a végét. A
teret nem befoglalva vitték fel a színpadra és mégis látványos volt. És hát a
legfontosabb díszletünk nem más, mint a kőszobor,vagyis Abigél. Tetszett, hogy
volt neki egy kis kancsója, amibe a diáklányok a leveleiket dobták. Így titkuk
rejtve maradt mindenkitől, ezzel is bizalmat sugározva.
Kellékek:
Kevés
kellék jelent meg a színpadon a darab során. Az első fontos, a Matulás
tarisznyák voltak, amit a lányok viseltek. Kis méretük ellenére sok tárgyat, és
még annál több titkot rejtettek magukban. Tetszett, hogy egyszerűek voltak.
A
darab elején emlékül Gina is és az apja is adnak egymásak egy-egy apró
ajándékot. Gina az apjától egy nyakláncot kap, amit később elvesznek tőle, hisz
a Matulában nem lehet ékszert hordani. Ez egy nagyon szomorú rész volt, hisz az
volt Gina számára az egyetlen kézzelfogható dolog, ami az apjára emlékeztette,
és amitől erős tudott maradni. Az apja Ginától pedig egy hamutartót kapott.
Jelmezek:
A jelmezek gyakorlatilag a lányok
egyenruhája volt. Mindenki ugyanúgy nézett ki, ezzel szimbolizálva az egységet,
a hovatartozást. Nekem személy szerint tetszettek és emlékeztettek a régi
korokra. Szüleim mesélték, hogy nekik is kellett egyenruhát vagy éppen
iskolaköpenyt hordani. Az egyenruhát meglátva, egyet tudtam érteni Ginával.
Nekem sem esett volna jól, ha ezt kellett volna viselnem. Nem akarta, hogy
miután mindenétől megfosztották, a személyiségét is elvegyék tőle. A tanárok
ruhái és a fityulák is valósághűek voltak. Itt is kifejezték a különböző tanárok
jellemét. A legélethűbb jelmez a második felvonásban megjelent SS parancsnok
jelmeze volt. Olyan volt, mint az akkori időkben, ezzel pedig egyfajta bizarr érzést keltve bennem.
Koreográfia:
Az egyik
legfontosabb koreográfia egyértelműen a lányok bevonulása. Látszott ebben is
egységük és egyformaságuk. És ez a kettő meg is rémítette főszereplőnket Ginát,
és személy szerint engem is. A másik koreográfia, ami még nagyon tetszett a
második felvonásban volt, amikor is elkezdődött a karácsonyi szünet és a fiúiskola
lakói, a „Kakasok" táncra perdültek. Tetszett a koreográfiában a
játékosság és az a lazaság, amit ezek a fiúk képviseltek. És ezenkívül nagyon
jól „parodizálták ki" a „Szent hurkák" táncát.Szereplők, színészek:
A
főszereplő, Vitay Georgina szerepét Vágó
Zsuzsi alakította. Zsuzsi az elején nagyon jól adta az elkényeztetett,
pesti úrilányt, aki hirtelen belecsöppent a vidéki internátus életébe. Nem
akarta elfogadni új helyzetét, kézzel-lábbal tiltakozott a Matula ellen. Nem
értette, apja miért akarja őt egy ilyen helyre bedugni. Gina önfejűségét,
önzőségét, „sznobságát" a színpadra tudta vinni az Operettszínház
szólistája. Gina „hisztijei" mellett viszont nagyon tetszettek még az
apjával való jelenetek. Földes Tamás és Vágó Zsuzsi között kialakult már a
darab elején a szétszakíthatatlannak hitt, ám később elszakított apa-lánya
kapcsolat.
A legjobban akkor látszódott a kettejük közti szeretet, amikor
megérintették egymás orrát. Minden családban és minden szülő-gyermek
kapcsolatban fel lehet fedezni ilyet, és ez a mozdulat egy meghitt, családias
és bizalmas érzést adott nekünk, nézőknek és úgy érezhettük, hogy beleláthattunk
egy család életébe. Számomra mindig is különleges volt Vágó Zsuzsi személye a
színpadon. Félreértés ne essék, az Operettszínház színésznői egytől egyig
különlegesek. Vágó Zsuzsinál mindig igazi könny csillan meg a szemében. És
mintha itt is felfedeztem volna, amikor „végleg"- hisz nem tudjuk, mi a
vége, elköszönt az apjától. Igazi hang, igazi érzelmek, vagyis: Vágó Zsuzsi.
Neki is nagyon jó dalok jutottak az első felvonásbeli duettje Vágó
Zsuzsival érzelmes volt, míg a szólója át tudta adni a nézőnek azokat az
élményeket és érzéseket, amit ő kint a fronton tapasztalt. Furcsának tűnhet,
hogy egy ilyen kiemelkedő színészről csak ilyen keveset tudok írni, de
egyszerűen nincs Tamásra szó, amit tudnék használni. Na, jó talán csak egy,
mégpedig az, ami nálam személy szerint Szabó P. Szilvesztert is leírja, vagyis:
zseniális. Köszönöm a Művész úrnak ezt az élményt!
Udvaros
Dorottya tekintete, az a sejtelmesség és bizonytalanság, ami miatt a lányok nem
tudták eldönteni, hogy ő Abigél vagy sem, nagyon tetszett. Egy titkot rejtett
végig, amit ő tudott csak ő egyedül. Hangban is egy igazi nő volt, egyszerűen
show-t teremtett minden alkalommal a színpadon. Egyszerű és egyben visszafogott
nő. Talán mégiscsak ő Abigél...?
Gyengédsége még
akkor látszódott meg, amikor hőn szeretett halai kiestek az eltört akváriumból.
Közel álltak a szívéhez, ez egyben a nézőnek vicces és mégis érthető reakció
volt. Ettől vált szerethetővé ez az amúgy szigorú karakter. Mennyi mindent
rejthet egy arc, nem?
Kőnig
tanár úr, a csöndes, visszahúzódó tanár szerepét Csonka András formálta meg. Prózailag nagyon jól teljesített a
színpadon. Az idős úrra hajazó jelmeze csak hozzáadott a karakterhez,
visszafogottságával és „bénaságával" jól kiegészült a tanár szerepe.
Viszont sajnos hangilag nem volt olyan jó.
A legjobb, és azóta is a
legkedvesebb, a „Tiszta jellem" című dal, hisz dallamilag nagyon jó és
ennek a szövege a legsokatmondóbb. Habár Csonka Andrásnak nagyon jó és érdekes
ez a rekedtes hangszíne, maga a hangja nagyon gyenge. Sajnos így nem volt olyan
felhőtlenül élvezhető. A dal végébe már
a lányok is beszállnak, és legnagyobb örömünkre jól hangzanak együtt, de
legnagyobb bánatunkra simán leéneklik azt a színészt és szereplőt, akié igazán
ez a dal. Ezt nagyon sajnáltam, mert ez is egy kiemelkedő alakítás lehetett
volna.
Zsuzsanna
testvért Nádasi Veronika alakította.
Zsuzsanna testvér volt a legártatlanabb és legőszintébb a darab során. Úgy
viselkedett, ahogy egy apácához illik. Emellé a jó jellem mellé kapott még
nagyon jó dalokat is. A „Karácsony esti dal" gyönyörű volt, őszinte,
szívfacsaró, amellett, hogy természetesen én is sírtam, a körülöttem ülők is.
Attól függetlenül, hogy november volt, rögtön átjárt engem a karácsony meghitt
hangulata. Tiszta és hatalmas hang és egy csupa szív nő. Gyönyörű és megható
élmény az Operettszínház színésznőjétől!
Kalmár
tanár úr, a jóképű tanár szerepét Szerényi
László alakította. Hát jóképűségben nem volt hiány a színpadon, hisz,
mondjuk ki hölgyeim, Szerényi László a hangja mellett a sármjával is elnyeri a
hölgyek szívét. És ezt a sármot a lányok is észrevették, és nem is egyszer
hangoztatták egy-egy jószívű sóhajtással. Hát igen én is csak annyit tudok
mondani: „Ahhh!!". Na de hogy ne csak erről írjak, hisz tudok másról is,
Kalmár egy nagyon egyenes, és amikor kellett bátor ember volt. Amikor riadót
hirdettek ki a Matulában, ép és hideg fejjel gondolta át minden döntését és
igazi vezetőként tudott viselkedni. A tanár úrnak nem volt különösebb szólója,
de a színész nagyon jól tudott együttműködni a kórussal és tisztán és jól
énekelt.
Ezek
mellett a főbb szereplők mellett megjelent még sok tanár, például Gigus
tanárnő, Truth vagy Hajdú tanárnő, akikről sokszor hihettük azt, hogy köztük
van Abigél. Itt volt még Suba, a pedellus vagy Mráz úr, az üveges, vagyis Árkod
lakói, akik jeleneteikkel csak tovább színesítették a musicalt.
De
ezenkívül megjelent még gesztenyeárus fiú, magyar tiszt vagy a püspök és persze
a Matulás lányok. És itt szeretném kiemelni a Pesti Broadway stúdió növendékeit,
Horváth Dánielt, Cseh Dávid Pétert, Pesák Ádámot és Katz Zsófit,
akik kiérdemelten, egyre komolyabb szerepeket játszanak a színházban, nem is
akárhogy. Mert kisebb szerepeikben is maximálisan teljesítettek és ez nekem
komoly energiát és kitartást mutat. Köszönöm az élményt a fiúknak, Zsófinak és
nemcsak nekik, hanem az összes színésznek és résztvevőnek a munkát!
Saját vélemény
Miközben
írom ezt, két kérdés jutott az eszembe. Az egyik: „Hol van az otthon?". A másik:
„A változás jó?". Hogy miért ezek jutottak eszembe, azt most kifejtem
nektek.
„Hol
van az otthon?" Szerintem az otthon nem egy hely. Az otthon emberekhez és
érzésekhez köthető. Gina is sokáig úgy érezte, hogy elszakították őt az
otthonától. Utána mégis rátalált egy másikra, a lányokban, a tanárokban és
abban a biztonságban, amit a Matula és Abigél nyújtott. Én is így érzem. Bárhol
is vagyok, vagy leszek, amikor a családom velem van, az az igazi otthon, jöjjön
akármi az életben. De az is lehet, hogy az embernek több otthona van, mint a
szabónak a műhelye, vagy éppen a színésznek a színház. Ha olyan emberekkel van
körülvéve, akik szeretik őt és az illető nyugalmat érez, akkor mondhatja azt: „Igen,
otthon vagyok."
„A
változás jó?" Igen, mindenképp, legalábbis szerintem. Az, hogy Gina
elutazott Pestről, Árkodra, az is egy jelentős változás volt az életében. Jó
hatással volt rá. Mindenképpen igen. Mert ez alatt az idő alatt felnőtt.
Megismerkedett olyan dolgokkal, mint az összetartás, testvériség, és megnyílt
előtte a világ. Rájött, hogy nem csak az a pihe-puha, kényelmes kis élet van,
amiben ő élt. A világ rejthet csúfságokat, mint például egy háború. És ezt a
saját bőrén tapasztalhatta, amikor az apját el kellett hagynia a háború miatt.
Rájött, hogy nem lehet az a kislány, mint előtte. És itt történt meg a
változás. Észrevette, hogy mennyi ember szereti őt, és hogy vannak, akik
képesek őt elárulni. És ismét bekövetkezett az, amit imádok az Operettszínház
musicaljeinek szereplőiben (például „Én" a Rebeccából vagy Scarlett O'Hara
az „Elfújta a szél"-ből): a jellemfejlődés. Gyönyörű dolog, és ismét
láthattam egy ilyen karaktert. Köszönöm! És köszönöm, hogy megint ilyen fontos
és értékes gondolatokat ébresztett bennem egy musical. Már ezért érdemes nézni
őket és gyönyörködni bennük. Érzelmek és gondolatok. Ezek számomra az értékes
dolgok.
Kinek ajánlom ezt a darabot?
Kicsiknek
és nagyoknak, fiúknak és lányoknak, vagyis: mindenkinek. Fiatalabbaknak azért,
mert megismerkedhetnek egy fontos magyar irodalmi művel kicsit másképp. Ha még
nem olvasták a könyvet, de már látták a darabot, lehet, hogy kedvet kapnak a
könyvhöz. De ha nem is, így is megismerték Szabó Magda gyönyörű regényét. Felnőtteknek
miért? A könyv és a film után mindenképp egy kis nosztalgia lesz, egy páratlan
hangzású zenével nyakon öntve. Érzelmes, könnyfakasztó és elgondolkodtató.
Ezeket adja a nézőknek az Abigél.
Köszönöm,
hogy elolvastátok élménybeszámolómat, és ha tetszett nektek, de még nem
láttátok, akkor irány az Operettszínház és gazdagodjatok egy csodás élménnyel!
Jó
szórakozást kíván nektek:
Kányi Csenge Emese
Képforrások:
www.operett.hu
Megjegyzések
Megjegyzés küldése