Marie Antoinette

Marie Antoinette,

avagy az újság "hatalma"és az ítélkezés


2016.május 13, péntek 19:00
Budapesti Operettszínház  
Ezen a napon volt alkalmam megnézni a Budapesti Operettszínház új, mondhatni az évad sikermusicaljét. Habár a színháznak a negyedik, számomra a második Lévay musical volt, amit láthattam szintén Kerényi Miklós Gábor, KERO rendezésében. Mivel jóval a premier után néztem meg a darabot, kellőképpen felkészültem arra, hogy majd mit láthatok. Na, igen gondoltam ezt először. De amikor aznap megnéztem, felülmúlta minden képzeletemet. Nem számítottam ilyen hatásra. Közhelyesnek tűnhet, de ez az előadás tényleg lenyűgözött.
A darab
A történet Marie Antoinette életét és "bukását" mutatja be. Marie Antoinette volt Franciaország legtragikusabb sorsú királynéja, aki férjével együtt, XVI. Lajossal rosszul kezelt egy egész országot. Ezt kihasználva akar Orléans hercege a trónra kerülni és biztosítani sikeres jövőt a fiának. Legnagyobb segédje nem más, mint Jacques Hébert, aki verseivel kigúnyolja,  és később szavaival és tetteivel alázza meg az egész királyi családot. A kavalkádot megtetézi még az is, hogy Marie Antoinette-nek van egy szeretője, Axel von Fersen. A színház ebbe a Lévay musicalbe is hozott be egy fiktív szálat, pontosabban egy személyt. Ő nem más, mint Margrid Arnaud, a lázadó, nyomornegyedben élő lány, akiről később a darab végén kiderül, hogy Marie Antoinette féltestvére.
A darab tükröt akar állítani a mai világnak, hogy megmutassa ma is ugyanaz történik,  mint ott  abban a korban. Megmutatja, mennyire fontos tényező az újság és a hírek, hogy az emberek nem látnak ennél távolabb. A hallottak után ítélik meg az embert, anélkül hogy ismernék.  Ha egy szóval kéne összegeznem mit közöl ez a darab, azt mondanám: "Gondolkodjunk!"

Láttam már olyan előadást a Budapesti Operettszínházban, amit szívem  szerint kiegészítettem volna jelenetekkel, részekkel. Úgy gondolom, ebbe nem tudnék belekötni, mert, ahogy az elején is fogalmaztam: felülmúlta minden képzeletemet. A rendezőnek, Kerényi Miklós Gábornak nem volt nehéz dolga, mivel több, mint 10 éve dolgozik együtt Lévay Szilveszterrel és Michael Kunzeval. Tudta, hogy mit szeretne látni a színpadon,  és azt nagyon jól meg is tudta valósítani.

Dalok és prózai jelenetek

Aki látott már Lévay Szilveszter-féle musicalt tudja, milyen zenei világot képvisel. Ezeket a hasonlóságokat és átfedéseket én is észrevettem, miután láttam és hallottam dalokat a Mozartból, az Elisabeth- ből és a Rebecca- ból. Az első hasonlóságot XVI. Lajos szólójából hallottam ki a "Miért lettem én király?"-ból. A dallama nagyon hasonlított a Mozartból ismert "Miért nem fogadsz el?" dalra. A fináléban pedig a dal eleje hasonlított számomra az Elisabeth című musical nyitányára. Nagyon tetszett még ezenkívül, hogy sok volt itt is a repríz és ezek később kiegészültek duetteké. Például a darab eleji Orléans szólója a második felvonásra kiegészült Axel von Fersen-nel vagy Margrid szólója Marie Antoinet-tel. Mindegyik dalszövegnek megvan a saját mondanivalója és tetszett, hogy itt is mertek kicsit vulgáris szövegrészekkel dolgozni pl."Vesszen az osztrák ribanc!"

Díszlet

Mint a színház minden musicaljében itt is volt egy fő díszletelem, amivel nagyon kihasználták a teret, és aminek itt is több jelentése volt egyszerre. Ez egy hatalmas MA monogram, ami a Bastille-t akarja szimbolizálni. Először kastélyként, később börtönként funkcionál. A díszletben "elrejtettek" egy guillotine-t, amit a nézők folyamatosan láttak, ezzel szimbolizálva a szomorú véget. A színház nagyon ügyesen megoldotta azt, hogy az első felvonás végén felgyújtották a Bastille-t. Habár csak néhány lépcsőfok égett, nagyon jól látszódott minden a nézőtérről és jó lezárása volt az első felvonásnak. Minden báli jelenetnél hangsúlyos  volt a díszlet. Az elején egy letisztult "bevezető" bált láttunk. Ehhez képest már a nyári bál jelenet egy teljesen más koncepció egy teljesen más hangulattal. Az egyszerű bútorok helyett bukszusok kerülnek a színpadra, zöld fényárban úszik minden és érezzük a levegőben a forróságot, a titokzatosságot és a bujaságot. Ebben a darabban kevesebb volt a vetítés, de tetszett az, hogy amikor még el sem kezdődött a darab egy bevezető történelmi összefoglalót láthattunk a szereplőkről.

Kellékek
           
Mivel történelmi, pontosabban a forradalomban játszódó musicalről beszélünk, így ebben a darabban természetesen voltak fegyverek. Néhány színész számára újdonság volt a fáklya. Mivel az első felvonás végén az utca népe felgyújtja a Bastille-t, sok embernek kellett fáklyát vinnie. Hiábavaló volt az aggodalom, mivel mindenki nagyon ügyesen oldotta meg a feladatot. Fontos kellék volt még az újság, mivel sok táncban megjelent, és azzal mozogtak a táncosok. Ezenkívül néhány szereplőnek volt állandó kelléke, például Orléans hercegének a sétapálcája,ami hozzáadott még a karakteréhez.

Jelmezek

A színpadi és a színházi elemek közül a jelmezek segítségével mutatkozik meg legjobban a változás, és a különböző események következményei. Ahogy haladunk a darabbal előre a szomorú végkifejlet felé, úgy modernizálódnak és egyszerűsödnek a ruhák. Míg kezdetben Marie Antoinette kiváló minőségű és kinézetű ruhákban volt, a végére a lefejezéskor már csak egy bő inget és egy egyszerű fekete nadrágot viselt. Nemcsak ő volt így ezzel, hanem gyakorlatilag az egész királyi család. Margrid ruhái szintén egyszerűek voltak, de az övéi sugározták a lázadó lányhatást, jellemét, főleg a bőrkabátja. Orléans nagyjából csak fekete bőr ruhákat viselt, valamint egy fekete, hosszú, karakteres kabátot, ami egy királyi palástot szimbolizált. Füzér Anni  jelmeztervező, úgy alakította Orléans fiának a ruháit, hogy azok pontosan ugyanúgy néznek ki, mint az apjáé, ezzel szimbolizálva, hogy a fiú az ő vére és őt követi majd a trónon.
Szereplők, színészek

A következőkben arról a szereposztásról fogok írni, akik nálam formálták meg a különböző szerepeket.
A címszereplőt Marie Antoinett-et Polyák Lilla alakította, aki az első felvonásban megmutatta az osztrák fiatal nőt, aki állandóan bálokat rendezett és fényűzésben élt. Őrülten imádta a ruhákat és a divatot olyannyira, hogy saját divatminisztere volt.
De emiatt a fényűzésért nem kedvelte őt a nép, hisz ők csak azt látták, hogy költi a pénzt ahelyett, hogy segítene az éhező népen. Később, Marie Antoinette egy szólójából megtudjuk, hogy csak amiatt tartja ezeket a bálokat és él luxusban, hogy befogadja őt a felsőbbség. Habár azt gondolhatja a néző, hogy minden szereplő ismeri a királynét, valójában nem. Itt jelenik meg az, hogy az emberek a hallottak és a látottak alapján ítélkeznek. Nem tudják mit kellett megélnie. 14 évesen királyné lett, belekényszerítették egy olyan házasságba, amit nem akart. Csupán a saját országa Ausztria és Franciaország barátsága érdekében kötött. Ráadásul köztudott volt róla, hogy volt egy szeretője, Axel von Fersen svéd gróf, akit tényleg igazán szeretett. Itt megmutatkozott a szerelmes énje. A második felvonásban viszont jobban megláttam az erős, büszke nőt, aki anyatigrisként állt ki  gyermekeiért és  férjéért, habár őt nem szerelemből szerette. Szívszaggató volt azt látni, ahogy a történet vége felé a forradalmi bíróság úgy dönt, hogy elviszik a fiát és ez ellen  ő nem tehet semmit. Számomra itt volt az a rész, amit nagyon megkönnyeztem. De gyönyörű volt azt látni, hogy büszke nőként, akit nem lehet csak úgy megalázni, ment ki a nép ellen és vállalta sorsát, a halált. Kíváncsi lettem volna, hogyha másképp alakul a sorsa, milyen lett volna a viszonya Margrid-dal, mint testvér. Ez sajnos megválaszolatlan marad.

A lázadó lányt, Margrid Arnaud-t, Gubik Petra alakította. Petra nagyon jól formálta szerepét, és talán ő volt itt az egyik legnagyobb meglepetés, hiszen nem volt könnyű dolga, mert egy fiktív személyt kellett alakítania. Nem csalódtam benne.
Alakításában megláttam a szereplő igazságát, az erejét. Kiállt  azokért, akiket szeret vagy akiket elvesztett, hisz ő elveszíti a legjobb barátját, Raymondot. A fiú halála miatt már nem csak az igazság vezeti őt, hanem a bosszúvágy is. De ahogy egyre jobban megismeri Marie-t a börtönben, rájön bizonyos dolgokra és megnyílik felé a világ. Amikor rájön, hogy Marie a féltestvére, próbál neki segíteni, hogy ne kerüljön a guillotine alá, de sajnos ezt már nem tudja megakadályozni. Az egyik leggyönyörűbb jelenet itt játszódik, amint felsegíti Marie-t a kivégzés előtt. Olyan kapcsolat alakul ki itt nem csak a két karakter, hanem a két színésznő között is, hogy ott akkor az egész nézőtér síri csöndben ült és csak figyelt. A fináléban Petra gyönyörűen, és nagyon nagy átéléssel énekelte azokat a sorokat.

 A svéd grófot és egyben a királyné szeretőjét és szerelmét Gömöri András Máté alakította. Máté itt mutathatta meg a tehetségét igazán. Jó volt látni egy másik szerepkörben. Remélem sok ilyen hősszerelmes szerepet fog még alakítani, mert igazán jól áll neki. A szerepben több oldalát is meg tudta mutatni. Kezdetben megmutatta  a szerelmes oldalát, aki őrülten szeret egy nőt és kihasználja azt a kicsi boldogságot vele, amit csak tud. Hisz mindketten tudják, hogy az ő szerelmük sohasem fog igazán beteljesülni. Ez tényleg mindent elsöprő szerelem. A vége fele, amikor már Marie nagyobb bajba kerül, pedig megmutatkozik az erős férfi énje, aki mindent megtesz csak azért, hogy szerelmét megmentse. Szembeszáll bárkivel és kockáztatja az életét. Lilla és Máté nagyon hatásosak és meggyőzőek voltak együtt a színpadon.
Tetszett az a feszültség, ami a két férfi, Orléans és Axel között volt. Szilveszter és Máté egyaránt nagyon jól ki tudta alakítani ezeket a helyzeteket. Ezeknek a  jeleneteknek és a két szereplő közötti viszonynak a csúcspontja egyértelműen a duettjük volt. Tudtak egymásra reagálni és jól megmutatkozott az ő általuk kialakított ellentét. Könnyebben meg tudták teremteni ezt a helyzetet, hiszen már alakítottak ilyen szereplőpárost, a Virágot Algernonnak-ban. Máté karaktere volt számomra az egyik legőszintébb, legönzetlenebb. Nagyon sajnáltam, hogy ő nem tudta elérni célját, és végig kellett néznie, ahogy egyetlen szerelme eltávozik.           

Mint ahogy Máté jellemzésénél írtam tetszett, hogy egy másik szerepkörben láttam és egy teljesen más karaktert alakított. Viszont szívből remélem, hogy a most következő színészt nem fogják úgymond "kizökkenteni" ebből a szerepköréből és még sokáig láthatja az Operett közönsége ilyen szerepekben. Ez pedig nem más, mint Szabó P. Szilveszter, aki Orléans hercegét alakította. Ez az alakítása nagyon hasonlított egy korábban megformált, szintén Lévay  musical szereplőjére, vagyis az Elisabeth- ben a Halálra. Itt is később mutatkoznak meg az emberi érzelmei a szereplőnek, és később ismerkedik meg olyan tulajdonságokkal, mint a lojalitás vagy a hűség.
Először úgy tűnhet, hogy ennek a szereplőnek is, mint majdnem mindegyiknek, önző érdekei vannak. Ez igaz is részben. Először tényleg az vezeti, hogy a trónra kerüljön, ő legyen a király. Ez nem is esne nehezére, hiszen megvan ehhez a pénze és a hatalma is.

Viszont ez a férfi rettenetesen szerelmes Marie-ba. És mikor ő ezt nem viszonozza Axel miatt, akkor már a gyűlölet is vezeti őt. Elkezdi terjeszteni róla a pletykákat, belekeveri egy nyaklánc-botrányba, börtönbe záratja, majd kivégezteti. Habár később látja a néző, hogy megbánja tettét, őt is utoléri a sorsa, előbb vagy utóbb rá is  halál vár. Szilveszterben ismét nem kellett csalódnom.
Egyszerűen vonzza a tekintetet és eléri, hogy ne figyeljünk másra csak rá. Nagyon lenyűgözött és egyszerűen a lélegzetem is elakadt, amikor a második felvonásbeli szólójában a díszlet tetején állt. Hihetetlen összhangban volt a tánckarral, mint aki tényleg irányítja az embereket, mint a bábokat.      Mindenféle érzést ki tudott belőlem váltani, például megijedtem tőle, amikor a végén elfogják őt is felségárulásért és gúnyos, gonosz kacajjal csak annyit mondott: "valamennyien követtek engem." Nem láthattam sajnos eddig sok darabban Szilvesztert, habár több éve követem a színész és a színház munkásságát, ráadásul a Csínom Palkóban nyújtott alakítása után ez egy teljesen más karakter és szerep volt. Örültem, hogy most ebben láthattam és kaptam tőle egy ilyen élményt is.
 XVI.Lajost, Franciország királyát nálam Mészáros Árpád Zsolt alakította. Érdekes volt látnom őt egy ilyen szerepben. Eddig mindig  erős, magabiztos, nagy amplitúdójú szerepekben láttam, mint például Benvolio vagy Mozart. Itt egy tutyimutyi királyt alakított, aki nem tudta irányítani az országot. Mázs szerepe is hasonló volt, mint Lilláé. Az emberek őt sem ismerték igazán. Nem tudták róla, hogy ő nem akart király lenni, csakis a származása miatt lett az. Uralkodása idején csak részben tudta megvalósítani az álmait, a kovácsmesterséget. Így kerül képbe a guillotine.
Egy orvos segítségével fejlesztette ki, és forradalmi áttörést ért el vele. A legtragikusabb a  történetben, hogy végül őt is ezzel a szerkezettel végezték ki. Korábban említettem, hogy számomra Axel von Fersen volt az egyik legőszintébb és legjószívűbb karakter. A másik pedig a Mázs által alakított XVI.Lajos. Egy ártatlan ember volt, akinek el kellett fogadnia a sorsát, hogy király lesz. Megtörés nélkül viselte el a nép haragját és azt, ahogy később bántak vele. Megrökönyödés nélkül húzta magára a "szabadság kalapját", amit Hébert adott neki és elviselte a gúnyolódok nevetését. A végén pedig  méltósággal fogadta el azt, hogy most őt fogják kivégezni.

A másik intrikust Orléans mellett, Jacques Hébert-et, a költő-írót Kocsis Dénes alakította. Gondoltam, hogy menni fog neki ez a szerep, hisz gonoszabb karaktert már játszott, az Ördögölő Józsiásban Bakszént. Ilyen színészi alakításra nem számítottam. Nagyon meglepett, vagyis pontosabban ledöbbentett, amit a színpadon láttam. Az ő szerepét még kegyetlenebbnek találtam, mint Szilveszterét. Áradt belőle a tiszteletlenség, az ő általa képviselt "szabadság", hogy ő aztán nem fogja követni az ő királyát és királynéját. Nem ismerte el őket és ezt nem is rejtette véka alá. Főleg akkor nem, amikor nagyobb hatalma lett az újsága és költeményei által. Nagyon erős mondatok hagyták el a száját és ehhez a szerephez is mérhetetlen nagy koncentráció kellett.
Nagyon jól hozta azt Dénes, hogy az ő karaktere a végsőkig állt, és még a halála előtt is kiállt a saját "igazsága" mellett. Úgy érzem, Dénes kezd megérni az ilyen szerepekre fiatal kora ellenére, és remélem, láthatom őt még sok előadásban.

Madame Lamballe-t Kékkovács Mara alakította. Eddig nem volt alkalmam őt látni. Ebben a darabban nem volt nagy szerepe. Mindig kiállt Mari-ért, a gyerekekért, magáért, a jogaiért még a börtönben is.

Az egyik legszomorúbb jelenet volt, amikor XVI.Lajos ijedten mondta, hogy kivégezték az emberek. Annál a résznél még én is megijedtem.

A leírtak alapján azt gondolják most, hogy ez a musical csak önző emberekkel van tele és semmi szépség vagy humor nincs benne. Ez nem igaz. Egyértelműen a két humorforrás Peller Anna és Bálint Ádám volt, akik a királyné divatminiszterét és fodrászát, Rose Bertin-t és Léonard Autié-t alakították. Habár nekik is meg volt az önző érdekük, vagyis a pénz és a hírnév. Nagyon vicces volt a megjelenésük, mimikájuk. Daluk nagyon jó volt, nagyon  jól működtek együtt a színpadon. Elérték a kellő hatást. Döbbenetes volt azt látni, hogy amint meghallották, hogy elment a király és a királyné egész családja, azon nyomban szedték a cuccukat és ők is leléptek.
Még a saját segédjeikről is leszedték a ruhákat és a parókákat. Ahogy utasította őket Rose Bertin: "a cipőt is!",és csettintett egyet. Furcsa volt ezt látni Peller Annától, aki az életben egy csupaszív nő.        Utolsó fontos szereplőnk pedig nem más, mint Kisfaludy Zsófi által alakított La Motte. Zsófi a való életben egy gyönyörű teremtés és egy gyönyörű fiatal nő. Ezáltal nem okozott neki nagy gondot eljátszani ezt a szerepet. Szépsége által La Motte bárkit tudott befolyásolni és mindig elérte a célját. Még magát Rohan bíborost is nagyon jól manipulálta. Ő is észrevette a férfi sármját.


Nem véletlen ezért, hogy Orléans-sal gyorsan szövetséget kötöttek. Mindkettő elcsábította a másikat. Nagy segítője lett ezért ő is a nyaklánc-botránynak. És ez még nem minden. Nem elég, hogy bajba keverte a királynét és becsapta Rohan bíborost, akit ártatlanul börtönbe zártak. Ezzel elérte célját Orléans, hogy megint pletykát indított Marie Antoinette ellen. Ráadásul La Motte lazán lelépett a nyaklánccal, ami érthető, hiszen gyönyörű  volt (még nekem is megtetszett, habár én nem követtem el volna ilyet). Ahogy Kocsis Dénesnél is fogalmaztam, ez a lány is egy igazi tehetség fiatal kora ellenére. Jól áll neki ez a feladat, de azért remélem, láthatóm őt majd valami kedvesebb szerepben is.


Véleményem

Az Operettszínház művészei, teljes stábja most is kitettek magukért. Hozták azt a minőséget, színvonalat, amit eddig is képviseltek. Látszott az előadáson a kidolgozottság a sok munka. A Marie Antoinette eddig még nem ért el akkora átütő sikert, mint például a Rebecca vagy az Elisabeth, de hiszem, hogy ez a musical is elnyeri majd a közönség tetszését. Az eddigi darabok közül, amit láttam a Budapesti Operettszínházban, ez  érintett meg a legjobban. Nem esek túlzásba, amikor azt mondom, hogy nehéz volt ez a lelkemnek. Néztem a darabot, és közben párhuzamot állítottam a mai világgal. Hogy az emberek ugyanolyan önzőek és sokaknak csak a saját érdeke, jóléte lebeg a szeme előtt. Szerencsére néhányakban még maradt emberség.
A darab fináléjában megjelent két terroristának öltözött színész. Ezt először furcsállottam, nem is értettem mit keresnek ott, nem tartottam korhűnek. De amint ott ültem és néztem őket, megváltozott a véleményem. Rájöttem, hogy így aktualizálta a rendező a darabot, a világban éppen zajló eseményekhez. Megéreztem az ő jelenlétük "súlyát". Édesanyámmal néztem az előadást, és számára ez a rész sokkoló volt. Azt mondta nekem, hogy amikor a tévében látja ezeket a terroristákat nem érez ilyet, mert távolinak tűnik. De így, hogy gyakorlatilag egy légtérben volt velük, fenyegető és nagyon is ijesztő, valóságos volt. És akkor megértettem a két ember szerepét.
Köszönöm az élményt!

Kinek ajánlom ezt a darabot?

Úgy gondolom, ez a darab eltekintve a legkisebb korosztálytól,  mindenkinek szól. Mindenki megtalálja kicsit önmagát valamelyik szereplőben. Margrid-ban, Marie-ban, vagy akár Axelben. A felnőttek, de akár a fiatalok is megláthatják a darabban a mögöttes tartalmat. A diákok látványos, szórakoztató formában találkozhatnak azzal, amit a történelem órákon tanulnak. Ezért is szeretem az Operettszínházat, mert így tudja tálalni az ilyen történelmi eseményeket, irodalmi műveket. Modernizálja és könnyebben emészthetőbbé, érthetőbbé teszi.

Köszönöm, hogy elolvasta véleményem. Remélem sikerült kedvet hoznom ahhoz, hogy megnézze a darabot, úgy hogy ezt egy fiatal, 17 éves, a világból még annyit nem tapasztalt lány írta.
Ha pedig megnézi, akkor ahhoz jó szórakozást és jó "gondolkodást" kívánok!



Kányi Csenge Emese

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések