Virágot Algernonnak-Ki az ember és ki az állat?
Virágot Algernonnak
/Ki
az ember és ki az állat?/
2017.január
28. 19:30
Milyennek
találjátok ezt a képet? Felháborító, közönséges, egyszerű vagy talán primitív?
Én is emberből vagyok, és igen, én is meglepődtem. De most próbáljátok meg ne
túl gyorsan, ne túl felületesen nézni és
ne tárgyilagosan tekintsetek a képre. Most mit láttok? Egy labirintust, amiben
egy ártatlan arcú fiú ül. Számomra a labirintus egy rejtvény, egy hely, ahonnan
nehezen találnék ki. És a fiú, az ártatlanságot és a kiszolgáltatottságot
jelenti. Hogy most miért írom le ezeket és miért kell az én kis
"képelemzésemet" végigolvasnotok? Hogy mutassak nektek valami olyat,
ami nem csak egy kitalált történetben van, hanem itt köztünk, a nagyvilágban.
Tartsatok velem egy hihetetlen fejlődéstörténetben. És "kérem ha
véletlenül aramennek tegyenek virágot Algernon sirjára a hátsoudvarba."
A
történet
A történet Charlie
Gordonról szól, aki egy 32 éves férfi, mégiscsak egy 6 éves gyermek szellemi
képességeivel rendelkezik. A tudásra és a tanulásvágyra szomjazó fiú
lehetőséget kap arra, hogy ő is okos legyen. Egy műtét segítségével ez be is
következik és fejlődésének útján végigkíséri őt Dr. Strauss, az orvos és Dr.
Nemur, a pszichológus. Charlie a műtét előtt, hogy tanulhasson, eljár Alice
Kinnian óráira, akit nagyon megkedvel és ez a szimpátia nagyon is kölcsönös
lesz. Olyannyira, hogy Alice és Charlie egymásra találnak. Továbbá feltűnik még
a történetben Frank és Lita, Charlie "barátai" is, akik a fiút a
munkahelyén, a pékségben mindig heccelnek. Fejlődése során Charlie-nak emlékek
villannak fel a családjáról, akiket már régen nem látott. Emlékezni fog anyjára,
aki mindig másképp tekintett a fiára, és apjára, aki elfogadta őt úgy, ahogy
volt. Ahogy nő Charlie IQ-ja, úgy kezd Charlie is rájönni különböző dolgokra és
egyre többet lát meg a világból. Okosabb lesz orvosainál és rájön, hogy
állapota nem végleges, csupán ideiglenes, és később ugyanolyan lesz, mint régen
volt. Charlie úgy érzi, már nem bízhat meg senkiben. Csupán egyetlen társa van,
Algernon, a kis egér, akin szintén elvégezték a műtétet, akit egy ideig
"ellenségének" érzett, hisz mindig legyőzte őt a labirintusban. A fiú
megtalálja önmagát Algernonban. A történet végére Charlie ismét olyan lesz,
mint régen, mintha mi sem változott volna.
Dalok,
prózai jelenetek
Számomra most
ebben a musicalben több szerepet kaptak a prózai jelenetek, aminek nagyon
örültem. Jó volt látni így is a színészeket. A prózai jelenetek által több
figyelmet kapott a mimika, több hatásszünet volt, amit eddig még nem
tapasztaltam a Budapesti Operettszínház darabjaiban. Ezért nagyobb érzelmeket
is váltottak ki belőlem. Most is eszembe jutnak azok a feszült várakozásaim, hogy
mi fog most történni. Furcsamód most nem a dalszövegekben találtam meg a nagy
igazságokat, a nagy jelentőségeket, hanem egy-egy színész mondatában.
Pontosabban két mondat hatott rám a legjobban. Az egyik Dr. Strauss mondata
volt, amikor az egyik jelenetében azt mondja: " Charlie Gordon a műtét
előtt nem is létezett." Ez olyan meglepődöttséget és egyben felháborodást
keltett bennem, hogy ha ezt tényleg hallom valakitől a hétköznapokban, lett
volna az illetőhöz egy-két keresetlen szavam. A másik megrázó mondat, amit az
anyja mond a kis Charlie-nak: "
Ketrecbe dugnak téged és ott döglesz meg, mint egy állat!" Ez volt az a
rész, ahol majdnem zokogni kezdtem. Összefoglalva, a mondatok és a különböző
megszólalások mindig a jelenethez illőek voltak, és hatalmas üzenetet és érzést
hordoztak magukban. Természetesen kitérek a dalokra is, hisz sok prózai jelenet
volt benne, ez műfajilag mégiscsak egy musical. A dalokban nem volt manír, és
ezeket nem is hiányoltam. A darab a Raktárszínházban került előadásra,
kis térben, kevés színésszel és ehhez egy minimális stílusú zene kellett, amit
meg is kaptam. Tetszett, hogy csak a zongora kísérte a darabot, és egyáltalán
nem volt baj, hogy néhány dal zenei alapról ment. A dalszövegek egyszerűek
voltak, cukik, jó értelemben, és
szerintem azt is kimondhatom, hogy elég populárisak, mert néhány dalt még
napokkal később is dudorásztam, mintha csak egy jó kis slágert hallottam volna
a rádióban.
Díszlet:
A díszlettel nem
kellett sokat bajlódniuk az alkotóknak, hisz ez egy kis tér volt, a színészek
és a táncosok pedig bőven kitöltötték ezt a teret. Csupán két nagy jelentős
díszletelem volt az egész előadás alatt: egy hinta és a monumentális
labirintus. A labirintust nagyon ügyesen megcsinálták, neoncsövekből építették
fel, ezzel is pluszt fényt adtak a színpadi megjelenésnek. Nem éreztem soknak,
nem volt túl nagy, pont akkora volt, mint amit ez a hely és a darab megkívánt.
Ennek a díszletelemnek volt talán a legnagyobb jelentősége, hisz ez
szimbolizálta Charlie életét és gondolatait. Milyen könnyen talált ki belőle, vagy éppen milyen nehezen...
Kellékek:
A színpad nem kívánt meg ugyancsak sok kelléket.
Az orvosi vizsgálatokhoz megfelelően láthattunk a színpadon laptopot és különböző
segédeszközöket, amik segítették a darabbeli orvosok munkáját. A bár
jelenetben, amikor Charlie a "barátaival" egy bárban van, az
italpulton, és a szereplőknél a helyszínhez illő italok voltak. Apró,
hétköznapi kellékek, amik szintén azt sugallták, hogy ez a musical milyen
egyszerű, és közben milyen sokatmondó. De mégis a sok hétköznapi kellék közül
kiemelkedett egy. Charlie mindig tartott magánál egy kabalát, egy nyúllábat.
Mindig, mindenkinek mutogatta nagy büszkén. Ezzel a kis tárggyal Charlie még ártatlanabbnak
és még gyermekibbnek hatott, ahhoz képest, hogy egy felnőtt férfiról beszélünk.
De számomra ebben nem volt semmi furcsa, ettől csak még kedvesebbnek láttam ezt
a fiút.
Jelmezek:
A jelmezek
modernek, természetesen a mai divatnak megfelelőek voltak. Charlie-n kissé
szakadtabb, egyszerűbb, nem annyira divatos ruhái voltak, ezzel is kifejezve
Charlie,kissé csúnyább szóval illetve egyszerűségét. De ahogy haladtunk előre a
darabbal, és ahogy Charlie egyre okosabb lett, ruhái is divatosak lettek, nagyon
is vonzó úriembert láthattunk. A darab végére sajnos, mivel Charlie
visszafejlődött, megint minden olyan egyszerű lett.
Alice ruhái
csinosak voltak, kiemelte bájos nőiességét, nem volt benne semmi túlzás, hisz a
tanárnő is természetes. Pont annyira
volt attraktív, amennyire kellett és annyira, hogy Charlie belé szeressen.
A két orvos
jelmeze komoly volt, kifinomult és elegáns, ezáltal megjelenésük is olyan volt,
hogy kellőképpen tudtunk rájuk figyelni. Természetesen a fiatal pszichológus,
Dr. Nemur fiatalosabban öltözködött, kényelmes és egyben jól kinéző pulcsikban
és ingekben láthattuk. Dr. Strauss ruhája valamivel szigorúbb volt, hisz ő
nagyobb figyelmet és tiszteletet kívánt meg. Komoly öltönye és szorosra húzott
nyakkendője pedig ezeket az érzéseket meg is adta.
A két jó barát,
Frank és Lita öltözete pontosan tükrözte az ő karakterüket. Frank-en laza ing,
rockeresre vett bőrcuccok, baseballsapka volt, ezzel tróger kinézetet keltve.
Lita ruhái számomra közönségesek voltak, és a színésznőből nem mindig takartak
sokat. Ehhez a ruhához már csak ráadás
volt a neonszínű tűsarkú.
Mrs. Donner
amilyen kis tyúkanyó volt, pont annyira voltak kedvesre véve a ruhái. Egyszerű
színek, kényelmes ruhák, és nagyon
aranyos volt a kis lila kalapja is.
Charlie anyjának
és apjának kissé lepukkant ruhái voltak, nekem ebből az derült ki, hogy szegények
lehettek. Melegítő felsők és egy mamusz. Ezek voltak azok, amiket először
kiszúrtam.
Szereplők,
színészek:
Hihetetlen alakításokat
láttam: néhány színészen meglepődtem, milyen jók voltak az általuk alakított
szerepeikben. Kezdjük is az elején.
Charlie Gordont,
a főszereplőt Kerényi Miklós Máté
alakította.
Na, amikor meglepő átalakulásokról beszéltem, ő volt az egyik.
Eddig Mátét csak vicces szerepekben láttam. Ezért féltem is az elején, hogy fog
ebben az elég komoly és sok színt felvonultató szerepben mutatni. Hát
meglepődtem. Máté hangjáról nem kell sokat írnom, hiszen nagyon erőteljes és
képzett hangja van, és igenis megérdemelten van a Budapesti Operettszínházban.
Éppen ezért nem is foglalkozok a sok rosszindulatú emberrel, akik különböző
internetes oldalakon kifejezik a nem épp pozitív véleményüket. Itt most többet
is kellett prózailag teljesíteni, de ez nem volt Máté számára akadály.
Hihetetlen sok érzelem van Mátéban, amilyen jó volt, mint ártatlan fiú,
olyannyira volt jó, mint őszinte, dühös férfi. Ez a játéka volt számomra az,
ami pontot tett az I betűre.
Alice Kinnian-t, a
tanárnőt Szendy Szilvi alakította.
Rá is nagyon kíváncsi voltam, hisz őt a szakmájában többet emlegetjük mint
operett színésznő és kevésszer láthattuk musicalekben. Mátéval nagyon jó párost
alkottak a színpadon, ehhez persze segítség volt az a több év is, amit ők ketten egymás mellett
töltöttek. És itt most nem a cuki, habos-babos operett párost kellett
megmutatni, hanem két mélyérzelmű és két nehéz sorssal küzdő szerelmest. És mi
nézők meg körmünket rágva vártuk, hogy végződik az ő szerelmes történetük. Nem
mondok semmit, csak bátorítom: jöjjenek el és derítsenek fényt rá! Alice-nek
volt egy gyönyörű szép duettje Charlie-val a "Ha van még kis idő",
amit a színésznő gyönyörűen elénekelt, és a dal egész hangulatához, és ahhoz,
hogy ez kerek legyen, hozzátett még Kerényi Miklós Máté is. Igenis kimondom:
több musicalszerepet Szendy Szilvinek!
Dr. Nemur, a
pszichológus szerepét Gömöri András Máté
alakította. És igen, ő volt számomra a másik nagy meglepetés. Habár most
énekelnie keveset kellett, jobban teret kapott a prózai játéka, ami szerintem
nagyon is kiemelkedő volt. Fiatalkora ellenére, nagyon koncentráltan jelen volt
a színpadon, átgondolt volt és nagy hatással volt rám.
El kell mondanom, egy
évet vártam, hogy megnézhessem a darabot. De örülök ennek az egy évnek. Máté is
érettebb lett, többet tapasztalt a Budapesti Operettszínházban, nagyon sok
segítséget kapott a nála tapasztaltabb színészektől (csak hogy egy-kettőt
kiemeljek az Algernon-gárdából: Kerényi Miklós Máté és Szabó P. Szilveszter).
Erre a szerepére sokat kellett készülnie, hisz ez az egyik legnagyobb szerep a
darabban. De a sok munkának meg lett a gyümölcse. És szeretném külön kiemelni
Máté arcjátékát. Egyszerűen lenyűgözött, ahogy az arcával játszott. Nem mondott
semmit, mégis tudtam, hogy az ő karaktere mire gondolhat. Amikor még nem
ismertem úgy a darabot, azt hittem, jobban meg fog látszódni a két orvos közti
jellem- és véleménykülönbség. Úgy gondoltam, Nemur egy visszafogott orvos, aki
fiatalként issza Dr. Strauss minden szavát. De nem, igenis határozott volt,
igenis kimondta, amire gondolt. És a végére el is mondta a véleményét Dr.
Straussnak, amit egy igazán érdekes reakció követett. És itt változott meg a
két orvos viszonya egy másik irányba. Ez az ellentét nagyon érdekes, mert sok
mindenben megmutatkozott. A fiatal, kezdő orvos és az idősebb, tapasztaltabb
orvos. Vagy másik szempontból véve: a pszichológus és az agysebész, vagyis: az
érzelem és a tudás. De vajon melyik nyer? Erre a kérdésre választ kaphat a
néző, ha megnézi a musicalt. És ami a legfontosabb: ő emberként bánt
Charlie-val. Fiatalos lendületével felvette vele a fonalat és beszállt a kis
játékaiba. Összefoglalva: hatalmas dicséret és gratuláció Máténak és csak így
tovább, reméljük egyre több nagyobb és komolyabb szerepben tündökölhet.
Az agysebészt,
Dr. Strauss-t Szabó P. Szilveszter
alakította. Nem szeretek szélsőségekben gondolkodni, mikor egy-egy karakterről
alkotok véleményt. De igen, én egy nagyon érzelmi ember vagyok, így érzelmileg
nehezen fogadtam el ezt a karaktert.
Nem szoktam kimondani egy-egy szerepről,
hogy ő most jó vagy rossz. Szeretem megvizsgálni őket, és erre hála van három
órám. Csakhogy Szilveszter szerepeinél maradjak, ott van az Elisabeth Halál
szerepe. Első hallásra rossznak tűnhet, gonosznak. De egyáltalán nem az. Elkezd
érezni, és húzza őt a szerelem az emberek világába, ahol igazi, mély érzelmek
vannak. Vagy Orléans hercege a Marie Antoinette című musicalben. Ott se volt
teljesen önző, hisz szerelmes volt Marie-ba, bár reménytelenül, és gondolt a
fiának a jövőjére, ezért cselekedte azt, amit. De ez a Dr. Strauss szerep nekem
most más volt. Egyszerűen ki kell mondanom, hogy ő az én szememben rossz volt.
Minden olyan vágyat és érzelmet megjelenített, amit nem szeretek. Vágyott a
hírnévre, amit szerintem lehet valamilyen hatalomnak hívni. És ez mutatta meg
igazán, hogy ő kicsoda. Abraham Lincolnak van egy híres idézete, ami a mai
napig is nagyon tetszik nekem. Pontosabban egy részlete. "Ha igazán
próbára akarjuk tenni egy ember jellemét, adjunk neki hatalmat." Dr.
Strauss megkapta részben, amikor bizalmat szavaztak neki, hogy kísérletezzen
egy emberen. Teljesen elborította az agyát a hírnévre való törekvés,
olyannyira, hogy még saját kollégáján is képes volt átgázolni és eltaposni őt.
És végül nem is érte el a célját. Nem tudjuk meg, mi lesz a történetének a
vége. Mindenesetre biztos csorba esett a karrierjén, de reméljük
tanult a
hibájából. Ezenkívül nem úgy kezelte Charlie-t mint egy embert, hanem mint egy kísérleti
állatot. Mint Algernon-t. És hogy ezt a sokrétű embert hogyan formálta meg
Szabó P. Szilveszter? Ismét csak jól. Énekelnie neki se kellett túl sokat, de szavai
mellbevágóak voltak. Páratlan élményben volt megint részem.
Mrs.
Donner-t, a pékség vezetőjét Nádasi
Veronika alakította. Kicsit tyúkanyó volt. Mindig vigyázott Charlie-ra, nem
hagyta, hogy a többiek bántsák őt.
És ő volt az ebben a darabban, aki el tudta
engedni Charlie-t. Tudatosan tudott érezni. Amikor látta, hogy Charlie okos és
többé nem az, aki előtte volt, képes volt neki búcsút mondani, hogy ezzel egy
szebb és jobb jövőt adjon neki. Ennek a szereplőnek is volt egy nagyon szép
szólója, amit Nádasi Veronika ismét fantasztikusan adott elő. Akárhányszor csak
látom ezt a színésznőt, egyre jobban megszeretem. Mindig tud valami újat
mutatni, de ugyanazzal a gyönyörű hanggal.
Litát, a pékség
egyik női dolgozóját Auksz Éva
alakította. Őt eddig egy szerepben láttam, a Fame-ben, mint a tánctanárnőt. Hát
ez a szerepe "kissé" más volt. Lita közönséges és magamutogató nő volt. Bár volt
mit mutogatnia, hisz a pékség férfi dolgozói majd megőrültek érte. De végül
csak Frank-et boldogította tovább. Rettenetesen piszkálta mindig Charlie-t,
főleg azzal, hogy csókolja meg, legyen valami köze egy igazi nőhöz.
Természetesen ő is hülyének tartotta éppúgy, mint Frank, vagy bárki más a
pékségben.
De ahogy Charlie egyre okosabb lett és többet tudott, úgy kezdtek tőle félni.
Féltek, hogy kitúrja őket az állásukból. És akkor meg amiatt nem fogadták be
őt. Auksz Éva nagyon jól hozta ezt a nőcit, sok volt, ahogy az kellett és
mindenki számára elég attraktív. Egy igen slágeres hangzású duettje volt Földes
Tamással, amit jól elénekelt és a hozzáillő koreográfiát is jól eltáncolta.
Frank-et,
a másik dolgozót Földes Tamás
alakította. Ez az alakítás szintén meglepett abból a szempontból, hogy amikor
utoljára láttam játszani Földes Tamást, akkor egy kedves, odaadó apaszerepet
játszott.
Most meg egy tróger bunkót. Viszont azt milyen jól! El se hittem,
hogy Földes Tamást látom. Azt a színészt, aki Lőrinc barátot vagy Vitay
tábornokot játszotta. Hihetetlen volt, de mégis nagyon lenyűgözött. Ráadásul
ebben a darabban a trógersége párosult nem kevés humorral is,már csak az, ahogy
kifejezte magát. Számomra a legjobb mondat tőle: "Megcsinálta, bazmeg!".
Nem bírtam, egyszerűen nevetnem kellett. Dalában, amit Auksz Évával együtt
énekelt hangja nagyon is dögös volt és "rosszfiús", pont olyan, ami
illett Frank-hez is. Kaptam ettől a kiváló színésztől egy teljesen új élményt.
Az Anya szerepét Kékkovács Mara alakította. Szerintem
egy megértő anya szerepet Mara kedves arcához a néző jobban el tudna képzelni.
De most mi nem ezt kaptuk. Mivel ez az anya nem volt kedves. Az anya szerepet
betöltötte. Foglalkozott a fiával, megvédte őt, akitől tudta és amennyire
tudta. De a végén ebbe belefáradt. Egy olyan világot próbált elképzelni, ahol a
fia normális és nem kell egy ilyen "problémával" megküzdeniük. És
ebben próbált is élni. Nem akarta elfogadni, hogy az ő fia ilyen. És ebben a
tudatban is próbálta felnevelni a Charlie-t. A teher egyre csak nőtt, és nem
bírta tovább. Azt a döntést hozta, hogy fiát egy nevelőintézetbe kell vinni.
Nem tudta elviselni a saját fiát. És igen, ez egy kemény mondat, de tényleg ez
történt. Nehéz szívvel írom le, de ezt kaptam a színpadról a színésznőtől.
Ahogy egyre jobban összetört, ezt a gyengeségét dühvel mutatta ki, és olyanokat
vágott a fia fejéhez, amit nem bírtam ki sírás nélkül. És amikor Charlie ismét
találkozott vele felnőttként, anyja már kissé bolond volt, teljesen elszegényedett.
Próbálta belőle az anyai szeretetet kihozni, de nem sikerült. Anyja ugyanolyan
"hanyag" volt vele szemben, mint azelőtt. Megint csak a prózát tudnám
itt is kiemelni (lassan el se hiszik, hogy egy musicalről írok, pedig tényleg
az volt!). Megint csak a hatásszünetek és a hanglejtések adták meg nekem a
teljes élményt. Érdekes volt egy ilyen szerepben látni Kékkovács Marát úgy,
hogy előtte Madame Lamballe volt, ahol
egy gondoskodó dadát játszott el. Több ilyen komolyabb szerepben is szívesen látnám
Kékkovács Marát!
Az
Apa szerepét Németh Attila
alakította. Ennek a szerepnek nem volt akkora tér adva, mint az anyának, de így
is megláttam az ő lényét.
Őt jobban megkedveltem, mert ő el tudta fogadni úgy a
fiát, ahogy volt. Szerintem ő nehéz és fájó szívvel mondta ki, de tudta, hogy
el kell vinnie az intézetbe. Egy rövid
duettje volt Marával, egy szóváltás, de abban is nagyon jól teljesített Németh
Attila. Rövid ideig volt a színpadon, de megmutatta miden oldalát ennek a
karakternek. Örültem, hogy hosszú idő után ismét láthattam őt, ráadásul egy nem
akármilyen szerepben.
Utolsó szereplőnk
pedig nem más mint a gyermekkori Charlie, akit Tóth Bercel alakított. Hát hatalmas gratuláció ennek a kisfiúnak.
Akkora koncentrációval csinálta végig ezt a három órás előadást, amit nem
mindenki tud megcsinálni, ráadásul egy 100 fős színházban.
Bár már kellett több
ember előtt is szerepelnie, azért lehetett nehezebb dolga, mivel ez egy kisebb,
intimebb tér, majdhogynem eggyé válik a színpad a nézőtérrel. De ő megcsinálta
kellő komolysággal, és igen, használhatjuk itt a profizmus szót is. Ahogy az
összes olyan mozdulatot, ami az ilyen beteg emberekre jellemző el tudta
végezni, lenyűgözött engem és szerintem az egész publikumot. Ebből a kisfiúból
egyszer még nagy színész válik. Ki tudja...? Lehet egy nap ő fogja játszani a
felnőtt Charlie-t...?
Plusz
még egy fontos szereplőt meg kell említenem, ez pedig nem más mint a darab
címszereplője, Algernon, a kis egér. Hisz a színház bevállalta, hogy ismét
igazi élő állattal dolgozzanak, ha volt kisebb "színészi" nehézség,
ha nem.
Saját
vélemény
Elég sok kérdést
és gondolatot felvetett bennem ez a musical. Komoly mondanivalója volt, és azt
gondolná az ember, hogy mivel ez a történet musicalként lett a színpadra víve,
enyhébb lesz a néző lelke számára. Hát nálam nem így volt, és ha jól vettem
észre, nézőtársaimnál sem. Amint vége lett a darabnak, nagy csend volt az egész
nézőtéren, vágni lehetett volna a levegőt, hisz mindenkiben egy érzés
kavargott: a döbbenet. Szerintem mindenki kicsit más emberként távozott a
színházból aznap este. Habár már a darab megnézése előtt sok téma volt a
fejemben, hogy tulajdonképpen mit akar nekünk megmutatni a Virágot Algernonnak,
még több minden merült fel bennem a darab megnézése után.
Nem is tudom hol
kezdjem. Már az elején összefoglalóképp tudnám azt mondani: figyeljünk
embertársainkra! Mindenki ugyanannyit ér, se többet, se kevesebbet!
Mindannyinkban van valami különleges, amit a másik soha nem tud megkérdőjelezni
és ezt ne is hagyjuk neki. De különösen legyünk tekintettel a beteg emberek
felé, mert ők is megérdemelnek egy esélyt. Nem is gondolnánk, mennyi képesség
és tehetség rejtőzhet bennük. Legyen az testi vagy szellemi
"hátrány", igenis tudnak nekünk valami újat mutatni és valami nagyon
fontosat: a küzdés és a munka erejét. Gondoljunk csak Stephen Hawking-ra, aki a
tudományos élethez oly sokat tett. Vagy Lauren Potter, a 26 éves amerikai
színésznő, aki Down-kórral küzd, mégis 16 évesen a képernyőkön láthatták őt a
nézők szerte a világon. Plusz odaadással tesznek mindent. Hisz ők ezáltal még
jobban meg szeretnének felelni, mint a többi ember. És ez lehet itt a baj. Ne
függjünk más emberektől, ne vonatkoztassunk más emberekre! Legyünk azok, akik
igazán vagyunk és akik lenni szeretnénk!
Vegyük észre ki a
barát, ki az, aki igazán segít nekünk és motivál minket és ki az, aki nem.
Ahogy a történetben is Charlie egyre okosabb lett, egyre többet is tapasztalt a
világból, és észrevette, kik a barátai. Először azt hitte, hogy Frank és Lita azok,
de rá kellett jönnie, hogy nem. Észrevette, hogy ők nem vele nevetnek, hanem
rajta. De végül is barátokra lelt. Ott volt Alice, aki végül már nem csak egy
barát volt számára és Dr. Nemur, aki igazán megértette őt. Vagyis: legyünk
körültekintőek a világban, még ilyen értelemben is. Hisz ami a barátsághoz
köthető még, az nem más, mint a bizalom. Már pedig a bizalmat egy szempillantás
alatt le lehet dönteni és még ezerszer ennyi idő újraépíteni egy emberben.
A harmadik fontos
dolog: mindig tegyük fel magunkban a kérdést. Mi a legfontosabb számunkra?
Melyek azok az érzések, amikre mi vágyunk és amik egésszé tesznek minket? Charlie
azt gondolta, ha okos lesz, akkor meg lesz minden, amire vágyik. De nem vette
észre a fontos dolgokat. Hogy ott van neki egy fiatal nő, aki teljes szívéből
szereti, és nem csak az okos Charlie-t, hanem az igazi, az egyetlen Charlie-t.
Strauss számára is csak a hírnév volt a fontos, és eközben nem vette észre,
hogy tönkretett egy emberi életet. Ne ezeket az érzeteket vegyük észre, hanem azokat,
amik igazán fontosak: a szeretet, a barátság, a szerelem és az önzetlenség.
Lehet hogy vannak olyan dolgok, ami nélkül az ember úgy érzi, nincs meg
mindene. Ha nincs elég pénze, nagy háza, autója. De ha ezek az érzések
egyáltalán nincsenek bennünk, akkor nem vagyunk többek egy emberi testnél.
Vagyunk valakik ezek nélkül? A válaszom, kedves olvasók: nem hinném.
Kinek
ajánlom ezt a darabot?
Jobb kérdés, hogy
kinek nem. Szerintem ezt mindenkinek látnia kell. Régebben nem ismertem ezt a
történetet. De mindenképp egy olyan történet ez, amiről mindig beszélnünk kell
és mindig emlékeznünk kell rá, mint például William Shakespeare Rómeó és
Júliájára. Nehéz lehet az ember lelkének, de ezt tényleg látnia kell
mindenkinek, hogy lássanak valami mást, valami elképesztőt. Szóval csak
bátorítom Önöket: jöjjenek el és nézzék meg ezt a hihetetlen élet-és gondolat
utat!
Köszönöm,
hogy ismét elolvastátok egy színházi kritikámat, remélem tudtam titeket
ösztönözni, hogy ismét színházat látogassatok. És semmiképp se feledkezzetek
meg Algernon-ról!
Köszönöm!
Kányi Csenge
Képforrások:
www.operett.hu
Megjegyzések
Megjegyzés küldése